Citroën backar – släcker hopp om ny 2CV

Bilälskare världen över jublade när de fick höra att en elektrifierad Citroën 2CV var på gång. Men nu dementerar vd:n ryktet. Samtidigt stänger han inte dörren helt för att den ikoniska bilen.

Det har cirkulerat uppgifter i bilvärlden om att den ikoniska Citroën 2CV skulle återuppstå som elbil. Uppgifterna släpptes av högt ansedda Autocar. Men nu slår Citroën tillbaka mot uppgifterna. Ikonen 2CV kommer inte att få en modern elektrisk uppföljare – åtminstone inte inom den närmaste framtiden. Detta klargör Citroëns vd Thierry Koskas, som i en intervju med Auto Express sa att företaget istället väljer att fokusera på att utveckla annorlunda och mer prisvärda familjebilar.

– Vi föredrar att blicka framåt. Vi har introducerat ett designspråk som nu är ganska tydligt och mycket synligt i de olika bilarna. Jag tycker att vi behöver bli igenkända och vi behöver blicka framåt. Jag tänker inte titta bakåt, säger Kostas till Auto Express.

Citroën 2CV introducerades 1948 och tillverkades fram till och med 1990. Den blev snabbt en symbol för enkelhet och funktionalitet. Den ursprungliga modellen designades för att vara en billig, robust bil som kunde transportera både människor och jordbruksprodukter på landsbygden i efterkrigstidens Frankrike. Trots sin enkla konstruktion blev 2CV en global succé, uppskattad för sin charm och på den tiden nytänkande design.

Boulanger mettant des baguettes dans le coffre d’une 2CV en juin 1949. Utilisation Èditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Även om flera andra biltillverkare återupplivat klassiska modeller och moderniserat de, kommer troligen inte Citroën att gå den vägen. Koskas det tydligt att Citroën inte kommer att följa den våg av retroinspirerade modeller som andra tillverkare som Renault och Volkswagen satsat på. På frågan om företaget sneglat på Renaults framgång med den återupplivade Renault 5, svarade han att man föredrar att blicka framåt.

Citroën planerar istället att rikta sitt fokus på att erbjuda unika familjebilar till överkomliga priser. Den nyligen presenterade C3 och dess elektriska version, e-C3, markerar företagets ambition att tillhandahålla budgetvänliga bilar. Dessutom antydde Koskas möjligheten att utöka Citroëns sortiment med större och prisvärda modeller i C-segmentet, som kan konkurrera med bilar i storleken av Volkswagen Golf och Ford Focus.
– Vi ser även möjligheter att erbjuda nya karossformer och bilkoncept som ingen tidigare har sett, sa han.

Trots att Citroën just nu valt bort en modern 2CV, framhåller Koskas att företagets arv av innovation och mod att bryta normer lever vidare. Han påminner om hur modeller som 2CV och DS satte standarden för nytänkande under sina respektive eror.
– Det finns en tradition hos Citroën att bryta koder och föreslå något helt nytt, och det är något vi aldrig kommer att ge upp.

Med lanseringar som C3 Aircross och uppdaterade C4-modeller i horisonten, samt en helt ny C5 Aircross som väntas presenteras senare i år, har Citroën fullt upp. Men även om en nytolkning av 2CV inte finns på kartan just nu, lämnar Koskas dörren på glänt för att en dag återvända till varumärkets ikoniska rötter.
– Jag är inte emot principen att kanske en dag ha en ikonisk bil som påminner om Citroëns storartade förflutna. Men jag vill inte göra det till en generell riktning, säger Citroëns vd.

LÄS MER: