Rolls Royce från D-dagen auktioneras ut. I baksätet på den här bilen gjorde Montgomery och Churchill upp planerna inför invasionen.
– Detta är mer än en bil, den bär på en historia från 1900-talets viktigaste händelser, skriver auktionsfirman.
Måndagen den femte juni 1944 stannade en Rolls Royce Phantom III utanför 10 Downing Street. Snart öppnades dörren och ut tultade den lille satta premiärministern med sin klassiska cigarr vajande mot försommarsolen.
Han hoppade in i den glänsande limousinen. Chauffören lade snabbt i växel och satte kursen mot Southwick House utanför Southampton. I baksätet satt landets premiärminister tillsammans med fältmarskalk Montgomery. De var på väg för att lägga de sista pusselbitarna inför den stora invasionen av Normandie.


Nu ska den här bilen säljas på auktion. En Rolls Royce från 1936. Ursprungligen levererades den till Frederick Wilcock som var vd för Talbot Motor Company. Men vid krigsutbrottet rekvirerades bilen av krigsmakten. Man överlät den till fältmarskalken som använde den under sina resor mellan hemmet 10 Downing Street och den hemliga basen vid Southwick House.
Det är fler än Churchill och Montgomery som rest med den här bilen. Även general Dwight Eisenhower, som senare blev president med sin svenskamerikanska hustru Mamy som första dam. Men även kung George VI.



För att Churchill skulle kunna åka med bilen såg man till att installera en elektrisk cigarettändare. Den finns kvar och är intakt på den vänstra sidan, som var hans favoritplats i baksätet. Efter kriget råkade bilen ut för en olycka. En amerikansk lastbil in i den. Skadan reparerades först och senare såldes bilen på 1950-talen till en plantageägare i Malaysia. Men nu har den hittat hem till Storbritannien igen. Och bilen söker ett nytt hem.
– Det är ett extraordinärt stycke historia, med direkta kopplingar till några av de mest ikoniska figurerna från andra världskriget, inklusive fältmarskalk Montgomery och Winston Churchill, skriver Historics Auctioneers, som står för försäljningen.
Bilen uppskattas vara värd omkring två miljoner kronor. Under huven finns en tolvcylindrig motor på 7,3 liter, den tillverkades bara i omkring 700 exemplar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.