Nu rullar Sveriges första bil igen efter att ha stått still i 124 år. Bilen byggdes 1898 i av Vabis i Södertälje. Astronaut Christer Fuglesang rattar bilen på den första provturen.
Efter ett stillestånd på endast 124 år ska Sveriges första bil ut och åka igen. I slutet av 1800-talet fick ingenjören Gustaf Erikson Vagnsfabriks AB i Södertälje, Vabis, i uppdrag att ta fram en svensktillverkad automobil med förbränningsmotor. År 1898 fanns en första version klar för provkörning som byggdes vid bruket i Surahammar. Efter provturen har bilen aldrig rullat någon längre sträcka. Sedan 1927 har bilen funnits i Tekniska museets samling sedan 1927 och visades fram till nyligen i Maskinhallen.
Den 1 juni ska museet starta upp bilen och köra den för första gången på 124 år. Premiärturen går utanför Tekniska museets entré. Bilen rattas av ingen mindre än astronaut Christer Fuglesang. Men någon raketfart är det knappast tal om.
– Att väcka liv i de här historiska föremålen ger en så mycket större upplevelse av teknikhistorien. I stället för att stå tysta i en glasmonter kan vi nu uppleva ljudet, doften, stämningen och se maskineriet i rörelse, säger Christian Stadius, chef för Tekniska museets samlingsavdelning.
Bilen har renoverats av entusiaster i Aros Motorveteraner i Västerås under tusentals arbetstimmar. Den gamla B-motorn från 1902 och övrig mekanik i bilen har restaurerats. Några av de stora utmaningarna har varit att få det specialkonstruerade planetväxelsystemet att fungera, men också kylningen av motorn som egentligen aldrig fick en lösning, vilket begränsar körtiden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter