Var tredje Tesla Model 3 underkänns vid finska danska besiktningen. Men i Sverige mörkas siffrorna. Varken Transportstyrelsen eller besiktningsföretagen vill ta fram siffrorna.
Från våra nordiska grannländer kommer larmrapporter om Tesla Model 3. I Finland underkänns 31 procent av de fyraåriga Teslorna vid besiktningen, uppger Hufvudstadsbladet.
– Det är ganska häftiga siffror för en sådan dyr bil. För även om du köper den billigaste versionen så är det ändå en dyr bil, säger Thomas Holmberg, som har en verkstad i Vanda, till Hufvudstadsbladet.
Enligt det finska besiktningsbolaget A Katsastus ligger motsvarande siffror för andra elbilsmärken på bara 8,7 procent. Anledningen till att Teslorna ofta får underkänt är enligt besiktningsbolaget ett fel i den bakre länkarmen.
– Jag minns när de här bilarna kom från Kina, de var otroligt dåligt lackerade och hade ingen bra passform. Men det är estetiska problem. De riktiga bekymren sitter i deras kulleder och hjullager, jag har fått byta dem även i de dyraste versionerna, säger Thomas Holmgren.

Även från Danmark kommer samma siffror. Där underkänns var fjärde Tesla Model 3 vid den första besiktningen efter fyra år. I Danmark är det ofta fel på fel på hjul, styrning, bromsar och lampor. Finlands motsvarighet till Transportstyrelsen, Traficom har tagit fram statistik från besiktningarna. Enligt dem har Teslorna ofta fel på axlar, däck och fjädring i bakvagnen. Det hänger samman med länkarmarna.
Carup tänkte ta reda på om det är samma situation i Sverige. Men när vi frågar Transportstyrelsen går det inte att plocka fram den här statistiken, trots att de för in underkända bilar i statistiken.
– Vi på fordonsurval kan inte göra det här uttaget alls, så jag har behövt göra en förfrågan vidare på två olika håll inom myndigheten. I båda fallen har jag fått svar att Transportstyrelsen inte kan göra den typen av sammanställningen tillgänglig med rutinbetonade åtgärder, som nämns i Tryckfrihetsförordningen 2 kap. 6 paragrafen andra stycket, säger Erik Ersson på Transportstyrelsen.
Istället hänvisar man till besiktningsbolagen.
– Som jag nämnt i tidigare svar, finns den här typ av statistik till viss del ute hos besiktningsbolagen, sammanställd och klar, säger Erik Ersson.
Men de svenska besiktningsbolagen vill inte lämna ut någon statistik. Trots att den skulle vara av stort värde för bilkonsumenterna. De går varje ut med sammanställningar, men vill inte längre lämna ut information om olika modeller. Bilprovningen såldes nyligen till tyska TÜV Rheinland som går ut med siffror i Tyskland, men inte i Sverige.
– När vi numera bara har 25 procent av marknaden tillhandahåller vi inte längre detta, dels för att statistiken inte skulle vara så relevant, dels för att det är resurskrävande. Det har heller aldrig varit tal om att branschen ska gå samman för att erbjuda detta, säger Cecilia Blom Hesselgren på Svensk Bilprovning.
Inte heller Besikta vill ta fram statistiken, den används bara internt.
– Det ärliga svaret är att vi har massa med data och statistikrapporter om resultatet av det jobb vi utför att användas för interna kontroller och kvalitetsuppföljning men ingen riktigt bra statistikmodul för att hantera externa förfrågningar på det sätt som du önskar nedan. I nuläget skulle det medföra ett alltför stort jobb att ta fram statistik och presentera på det sätt som skulle vara användbart för dig, säger Magnus Moberg från Besikta.
Vi hör därför av oss till flera svenska företag inom besiktningsbranschen, men möts av samma svar.Carpspect uppger att inte för statistik om olika modeller.
– I Carspects statistiksystem kan tyvärr inte uppgifter fås fram på modellspecifik nivå, säger Håkan Andersson, teknisk utredare hos Carspect.
I Danmark, Finland och Tyskland går alldeles utmärkt att ta fram statistik. Från Finska Traficom säger man att när det gäller samtliga Teslamodeller så är underkännandegraden 28 procent. Model 3 sticker ut som sämst i klassen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.