E-bränslen har förts fram som lösningen för att fortsätta köra förbränningsmotorer. Men än så länge är soppan chockdyr: 570 kronor per liter i produktionskostnad. Nu hoppas Porsche att deras nya fabrik ska kunna sänka literpriset.
E-bränsle har varit en het debattfråga under våren och efter många turer lyckades Tyskland få till ett undantag mot EU:s förbud mot förbränningsmotorer som träder i kraft 2035. Nya bilar som körs på E-bränsle har sett som förbränningsmotorns frälsning och ska fortfarande få tillverkas.
Ett av företaget som satsar hårt på e-bränslen och lobbat för frågan inom EU är Porsche. Sedan några månader har de en första pilotanläggning för e-bränslen i Chile, nu uppger Porsche att de ska skala upp satsningen och bygga världens största anläggning för e-bränslen i Texas.
Nu har kostnaden för att producera den nya syntetiska e-bensinen avslöjats när handlingar lämnats in till myndigheterna. Tidigare har Porsche uppgett att det kostar drygt 100 kronor litern, men det visade sig inte vara helt sant. Nu visar det sig att det kostar 570 kronor per liter att producera en enda liter e-bensin. Ovanpå det ska det läggas skatter, transportkostnader och vinstmarginal, så vi landar säkert på 1000 kronor per liter.
Men den nya stora anläggningen i Texas ska sänka produktionskostnaden kraftigt. Den nya fabriken ska producera 750 miljoner liter förnybara e-bränslen, enligt HIF Global. Enligt Porsche ska produktionskostnaden då sjunka till 23 kronor per liter. Kanske kan då priset vid pump landa på drygt 30 kronor per liter, om e-bensinen blir skattebefriad. Även för Porscheägare är det ett saftigt pris.
Tanken med e-bränslena är mycket god, då koldioxid från atmosfären ska fångas upp i produktionen. Men än så länge åtgår det enorma mängder energi för att framställa soppan, och det är långt mer ineffektivt än att använda energin i en elbil.
Den nya fabriken i Texas kommer att behöva producera 300 000 ton väte från förnybar energi som ska kombineras med två miljoner ton koldioxid som fångats upp i luften. Genom processen får fabriken fram 1,4 miljoner ton metanol och kan destillera fram 750 miljoner liter syntetisk bensin.
Enligt uppgifter kommer det att behövas en elektrloysanläggning med en effekt på 1,8 GW. Effektiviteten i anläggningen är förskräckande låg. Av 100 kWh grön energi kommer det ut 13 kWh energi vid drivhjulen på en bil som körs med e-bensinen, uppger The Drive, kalkylen är gjord av Transport & Environment. Motsvarande siffra för en elbil är 77 kWh vid drivhjulen för 100 kWh energi.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter