Kvinnans leasing i en dyr överraskning. När hon lämnade tillbaka bilen fick hon en extra faktura på drygt 62 000 kronor. Nu har fallet avgjorts i ARN – därför måste bilägaren måste betala nästan allt.
Kvinnan hade under 16 månader hyrt två olika bilar från Lynk & Co skriver Vi Bilägare. I abonnemanget ingår 125 mil per månad och kör man längre än så kostar det 15 kronor per mil. När den sista bilen återlämnades visade mätaren totalt 5 860 mil, alltså 3 860 mil mer än avtalet tillåter. Det gav en ursprungsnota på över 62 000 kronor, som senare justerades ned till drygt 58 000.
Kvinnan accepterade dock inte det beskedet. Hon hävdade att mätarställningen manipulerats, att hon aldrig fått tydlig information om vad övermil kostar och att hon själv lagt ned arbetstid motsvarande 11 000 kronor för att försöka reda ut felen. Men när fallet prövades i Allmänna reklamationsnämnden föll allt på en detalj.

Bilderna på mätarställningen var godkända av henne själv. ARN konstaterade också att Lynk & Co inte har någon skyldighet att varna kunder om extrakostnader för övermil, så länge villkoren finns tillgängliga innan beställning. Kunden stod därmed helt utan ersättning. Och fallet är en påminnelse om hur snabbt kostnaden för leasing kan rusa om man inte har koll på fällorna.
Övermil är en vanlig smäll men långtifrån den enda. Andra saker man kan få en rejäl ekonomsik smäll för är onormalt slitage, repor, kantstötta fälgar, stenskott, bucklor och sliten inredning som ofta faktureras separat efter leasingperiodens slut. Missar man en service kan det bli ännu dyrare och i vissa fall påverka garantier. Det är först när bilen synas som många inser hur mycket småsaker faktiskt kostar.
Samtidigt har just Lynk & Co nyligen meddelat att man skrotar hela sin abonnemangsmodell som Carup skrivit om. Det som lanserades som framtidens bilägande, skulle vara lika enkelt som ett Spotifyabonnemang blev aldrig någon succé. Märket har förlorat 8,5 miljarder kronor på sex år och ger nu upp. Alla som prenumererar på en bil måste lämna tillbaka den inom tre månader.
I stället ska Lynk & Co börja sälja sina bilar på traditionellt sätt via bilhallar, framför allt hos Volvohandlare. Flera modeller, däribland laddhybriden Lynk & Co 08 med cirka 20 mils elräckvidd finns redan ute. Men befintliga kunder behöver se sig om efter en annan billösning.
– Alla våra kunder får meddelanden om det och de har cirka tre månader på sig att lämna tillbaka sin bil. Det ska gå så smärtfritt som möjligt, säger vd Nicolas Lopez Appelgren.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















