Verkstadsprofilen Jesse Haapala varnar bilägare från att betala chocknota på 200 000 kronor. Felet går att åtgärda för 5 000 kronor.
– Det är ju helt orimligt, säger Jesse.
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE kan få ett fel där bilen slutar gå över till bensindrift efter att batteriet laddats ur. Resultatet av detta är att bilen blir stående och därför har en del Passat-ägare tvingats bärga sina bilar till verkstan. Om en auktoriserad VW-verkstad gör felsökningen vill de ofta byta ut växellådan, vilket är en åtgärd som kan kosta upp till 200 000 kronor. Men enligt den välkände finske verkstadsexperten Jesse Haapala finns det ett billigare sätt att åtgärda felet.
– Dessa växellådor går att reparera, säger han.
Jesse hävdar att han fått in över 50 Passat-bilar med felet och alla har kunnat räddas med en enklare åtgärd. Det som orsakar felet är att en undermålig packning i den så kallade mekatronikenheten lossnar och fastnar i ventilen. Mekatronikenheten tar emot elektroniska signaler och omvandlar dem till hydraulkraft för att driva växellådan.

Om något blir fel med enheten kan det leda till en tryckförlust som avbryter kraftöverföringen. Men genom att bara spola rent och fixa till ventilen kommer bilen att fungera som vanligt igen.
– Genom oss, inklusive oljebyte och allt, kostar reparationen cirka 1 500 euro. Om hela mekatroniken måste bytas, landar det på ungefär 3 500 euro plus arbete. Men det är fortfarande bara en bråkdel av kostnaden för en ny växellåda, säger Jesse.
Jesse hävdar att auktoriserade verkstäder vet om att det går att åtgärda felet på detta sätt, men enligt instruktioner från fabriken som de måste följa får de inte utföra reparationen. På senare tid har han fått in kunder som blivit tipsade av auktoriserade verkstäder att skicka sina bilar till Jesse i stället.
– Det är förstås mänskligt att vilja hjälpa kunden – verkstäderna vill inte byta hela lådor i onödan, men de måste följa tillverkarens instruktioner. Och där står det: byt växellåda. Jag kan förstå det, även om det är synd att fabriken inte ger instruktioner för reparation. Det är inte brist på kunskap hos verkstäderna, men de är bundna till rutinerna, säger Jesse.

På Carup har vi tidigare rapporterat om ett svenskt fall där en Passat GTE-ägare fick en chocknota på 183 000 kronor för att byta hela växellådan. Kunden valde dock en annan väg och vände sig till en mekanikervän, som lyckades åtgärda felet genom att köpa in reservdelar, packningar, filter och olja för runt 5 000 kronor.
– Lägger man till en arbetskostnad på cirka åtta timmar på verkstad hamnar man någonstans mellan 15 000 och 20 000 kronor för jobbet, säger mekanikern till Carup.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.