Chockhöjd skatt på tjänstebilar – Ministern: ”De är ofta tyngre och törstigare”

Chockhöjd skatt är att vänta för den som i dag har en tjänstebil, uppger Dagens Nyheter. 
I dag kan en elbil eller hybridbil kosta så lite som 1000-2000 kr i skatt – medan samma bil privat kostar 6000-8000 kr per månad. 
Nu vill regeringen göra tjänstebilen lika dyr som privatbilen ”i en grön skatteväxling”, uppger Dagens Nyheter.

Redan i regeringens klimatpolitiska handlingsplan som presenterades i december ifjol sades att:Reglerna för förmånsvärdet för bilar, utöver styrning mot mer miljöanpassade bilar, bör spegla principen om neutral beskattning mellan förmån och kontant lön.”

Nu tycks den stora förändringen för bilköpare i Sverige bli verklighet inom kort. Enligt Dagens Nyheter vill nu regeringen att förmånsvärdet för en tjänstebil blir det samma som den verkliga ägandekostnaden för en privatägd bil. Förslaget är ett paradigmskifte för hela den svenska bilmarknaden.
– Det här är en del av en större grön skatteväxling. I år skatteväxlar vi fyra miljarder kronor, säger finansmarknadsminister Per Bolund (Mp) till DN.

Om regeringen menar allvarkommer det att betyda chockhöjda skatter för tjänstebilar, särskilt för elbilar eller laddhybrid som i dag är extremt förmånliga som tjänstebilar.
Sveriges mest sålda laddhybrid Volvo V60 Twin Engine kostar i dag bara drygt 1500 kr i skatt per månad, medan samma bil privat kostar över 6000 kr. Sverige mest sålda elbil, Tesla Model 3 kostar 1700 kr i månaden i skatt som tjänstebil, medan den kostar 7800 kr i månaden att äga privat. Samma förhållande gäller för de flesta laddhybrider och elbilar som är 3-4 gånger dyrare att äga privat än som tjänstebilar.

– Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil, säger Per Bolund till DN.

LÄS MER: EXPERTERNA OM HÖJNINGEN AV TJÄNSTEBILAR

Finansmarknadsminister Per Bolund uppger för DN att förslaget är en del i en större grön skatteväxling. Exakt hur den nya skatten ska beräknas är inte känt. Men dagens system har gjort att försäljningen av elbilar och laddhybrider har ökat med 130 procent i Sverige. Regeringens intention är dock att de ska bli lika dyra att bruka som förmånsbilar som att äga dem privat. Enligt DN ska det bli 25 procent dyrare från den 1 juli 2021, bilar som köps innan dess ska inte påverkas. Nästa år ska skatten ta in 150 miljoner kr, på sikt ska skattehöjningen bli 3,2 miljarder kr mer per år.

I dag har Sverige en lag om miljöbilsundantag för tjänstebilar som går ut vid nyår. Vad som ska hända med lagen är oklart, bara tre månader innan nyår. Om inget nytt beslut fattas kan skatten komma att höjas för alla som redan köpt en elbil eller laddhybrid. 

– För att undantaget ska bestå så måste lagen förlängas, och det vet ingen i dag om det sker. Många väntar nu med bilbytet för att inte bli sittande med svarte petter, säger Ronny Svensson på tjänstebilsexperterna Ynnor.

Sedan tidigare har regeringen presenterat kraftigt höjda fordonsskatter på bensin- och dieselbilar inför nästa år.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester