Chockfilm: Här lossnar MG:s säte i krocktestet

Ny chockfilm visar hur stolen kollapsar på bilen i krocktestet. Nu avråder experter från att köpa den. 
– Som testet av MG 3 avslöjar är detta en så fundamental säkerhetsbrist att Euro NCAP och FDM inte på något sätt kan rekommendera att bilköpare köper en MG 3, säger Søren W. Rasmussen expert på danska FDM. 

Euro Ncap förvånande nyligen när de krocktestade den nya kinesiska bilen MG 3. När de frontalkrockade bilen kollapsade förarsätet helt. De har aldrig tidigare varit med om ett liknande fel sedan Euro Ncap:s 28-åriga historia.
– Ett sådant fel på sätesjusteringen har inte tidigare observerats i Euro Ncap-tester, som har bedömt hundratals personbilar sedan arbetet påbörjades 1997, uppger Euro Ncap

Euro Ncap:s ingenjörer uppätckte att förarsätets låsmekanism hade slutat fungera. Det fick sätet att lossna och vrida sig på ett livsfarligt sätt. Om en människa suttit i stolen skulle den skadas allvarligt, nu var det en krockdocka som fick ta smällen. MG påstod först att Euro Ncap inte låst stolen rätt, men backade sedan. 

MG 3 uppvisade farliga brister i Euro Ncaps test när fästet till förarstolen lossnade.

Nu visar en ny film som tidningen Which fått från EuroNcap exakt vad som hände. När bilen träffar krockbarriären slits den högra sidan av förarstolen loss. Stolen slungas framåt och förarens ben får ta smällen. Trots detta tvingades Euro Ncap ge bilen fyra stjärnor, på grund av hur deras regler är utformade. Det får nu hård kritik av flera experter. 

– En bil med en så allvarlig säkerhetsbrist ska naturligtvis inte kunna få fyra stjärnor. Problemet är att när det nuvarande testprotokollet utarbetades förutsågs inte ett fall som det med MG 3. Och eftersom reglerna för Euro NCAP-bedömningen inte kan ändras här och nu, befinner vi oss i den märkliga situationen att MG 3 både får ett rimligt helhetsbetyg, medan Euro Ncap och FDM inte rekommenderar att köpa den, säger Søren W. Rasmussen, teknisk expert hos dansk bilistorganisationen FDM. 

Förutom felet på sätesmekanismen visade det sig att förardockans huvud “bottnade ut” i krockkudden och kom i kontakt med ratten. MG hävdade först att testet gjorts fel, och att bilen inte hade några fel.  Men senare ändrade de sig och sa att de ska genomföra ändringar av förarsätets låsmekanism från augusti och förarens airbag från oktober. Dessa ändringar kommer dock inte att utföras på bilar som redan levererats till bilköpare. Detta är något Euro Ncap är kritiska emot. De har anmält bilen till myndigheterna. 
– Detta fel har rapporterats till relevanta typgodkännandemyndigheter så att man kan överväga huruvida en återkallelse av fordonet bör utfärdas, säger Dr. Aled Williams, programchef Euro NCAP.

Euro Ncap råder köper att överväga andra alternativ tills bilen ändrats. Danske experten Søren W. Rasmussen går ännu längre i sin kritik, och hävdar att bilen behöver byggas om. 
– Som testet av MG 3 avslöjar är detta en så fundamental säkerhetsbrist att Euro NCAP och FDM inte på något sätt kan rekommendera att bilköpare köper en MG 3. Det är inte en liten detalj som är problemet, utan snarare själva utformningen av hur förarsätet är fäst vid karossen som är fel. Så tills MG har ändrat bilens struktur kan vi inte rekommendera att du köper den här bilen, säger Søren W. Rasmussen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt