Ny chockfilm från lastbilschaufförer avslöjar svenskarnas vansinnesomkörningar. Här är det centimetrar från allvarlig trafikolycka. Så här säger lagen om omkörningar.
Youtube-kanalen Trucker Dashcam publicerar regelbundet situationer som chaufförernas kameror fångat på vägarna. På julaftonen kom en film som avslöjar flera livsfarliga vansinnesomkörningar. Bilister är beredda att riskera livet på sig själva och medtrafikanter för att komma om långsammare fordon. Vid flera tillfällen är det nära att smälla.
Att göra en farlig omkörning utan fri sikt är inte bara livsfarligt. Det kan ge höga böter. I värsta fall kan föraren bli åtalad för vårdslöshet i trafik. Då blir det dryga dagsböter.
– Det är varierande böter beroende på hur farlig omkörningen har varit. Det blir en bedömningsfråga och den högsta summan är 3000 kronor. Men som sagt är det något som man får ta från fall till fall, har trafikpolisen Joakim Abrahamsson tidigare sagt till Carup.
Den som kör om på det här sättet tjänar otroligt lite tid, men tar en extremt stor risk.
– Det är ett otroligt omoget sätt att tjäna några sekunder. Om man kan räkna matte så går det att räkna ut hur få sekunder man tjänar på att köra om på det här viset, har trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg tidigare sagt till Carup.
Så här säger lagen om omkörningar
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.
Möte och omkörning på väg
34 § Vid möte med ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ett fordon hållas till höger.
Där skenornas läge föranleder det, får fordonet dock hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.
35 § Omkörning av ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ske till höger.
Där skenornas läge föranleder det får dock omkörning göras till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet. På en körbana med enkelriktad trafik får omkörning även äga rum till vänster, om trafikförhållandena medger det.
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Källa: Trafikförordningen, 3 kapitlet. Bestämmelser för trafik med fordon
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















