Chocken i Lambo-motorn: ”Blodbad överallt”

Upptäckten inne inne i Lamborghini-motorn chockar motor-obducenten. V10-motorn som bara gått 3200 mil tas isär efter att ha havererat vid 7000 varv per minut. 
– Det är blodbad överallt, säger Eric Berg.

Motorobducenten Eric Berg har gjort sig känd för sina många undersökningar av döda och havererade motorer som han tar isär och undersöker. Han har undersökt allt från Volvo-motorer till de uppmärksammade V8:orna från GM som återkallats. Men den här gången har han kommit över en verkligt speciell motor som han ska ta isär och undersöka. 
– Vi monterar isär en Lamborghini-motor idag.  Det är något jag aldrig trodde att jag skulle få chansen att säga, säger han på sin Youtube-kanal ”I Do Cars”.

Det handlar om Lamborghinis V10-motor på 5,2 liter och 640 hästkrafter som suttit i en Lamborghini Huracán Peformante från 2018. Motorn har bara gått 3200 mil. Den är känd som en av bilvärldens mest stryktåliga prestandamotorer. Men här har något ödesdigert hänt. Motorn havererade plötsligt vid ett varvtal på 7000 rpm. 
– Det är den dyraste motorn jag någonsin har köpt och och någonsin kommer att köpa. Detta är ett konstverk.  Nu är jag ingen stor Volkswagen-kille, men det här är nog den coolaste motorn jag har haft på mitt bord, säger Eric Berg. 

V10-motorn på 640 hästkrafter har suttit i en Lamborghini Huracán Performante. Foto: Lamborghini
Upptäckerna inne i V10-motorn får experten att häpna.

Han börjar med att ta bort tändstiften och tändspolarna. Då upptäcker han att ett tändstift är omöjligt att få loss. Sedan tar han bort insugsrören. Sedan monterar han bort del för del för att jobba sig ner till topplocken och kunna inspektera cylindrarna. En första varningssignal är att det finns metallbitar i oljefiltret. Under kamaxelkåporna ser allt förvånansvärt bra ut. 

Han öppnar först det högra motorblocket. Topplocksbultarna sitter betydligt lösare ända han väntat sig. Synen som möter honom är inte rolig. Men det är inte total katastrof. 
– Det är en massa skador i mittcylindern från skräp. Många stötmärken vid kanten av förbränningskammaren.  Det kan bli skador på ventilerna eller ventilsätet på grund av detta, säger han. 

Den värsta kolven han någonsin sett.

Sedan går han loss på den vänstra cylinderbanken. Han befarar att något betydligt värre kan vänta. Han upptäcker genast böjda ventiler. När han lyfter på topplocket får han en chock. Det är stora skador och en av cylinderhuvudna i topplocket är fullständigt demolerat. Tre ventiler är helt förstörda och försvunna.
– Åh, det här är illa, det är blodbad överallt. Jag har aldrig sett en förbränningskammare bli så här illa skadad.

Sedan tar han en titt i motorblocket och på cylindrarna. Alla kolvar har stora skador. En kolv visar sig vara fullständigt pulveriserad och sönderslagen. 
– Ja. 7000 varv/min med en motor med nio andra cylindrar som arbetar emot den, och det här är vad du får.  Och det finns skador i varenda kolv, säger han.

En vevstake slogs av och en annan sprack i bultarna.

Även resten av motorn är en enda röra. Två vevstakar har gått av. Det var betydligt värre än han väntat sig när han köpte den dyra motorn.
– En explosion av aluminium. Det hade jag inte förväntat mig.  Det var en överraskning.

Så vad hände egentligen? Eric Berg är osäker till vad som orsakade totalhaveriet, men har en teori. 
– Jag fick höra att de misstänker att två injektorer gått sönder och fastnat i öppet läge vid höga varvtal. Det kan ha kommit in vatten i två cylindrar vid 7000 varv per minut, det skulle kunna förklara de två cylindrarna och de förstörda vevstakarna. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt