Chockbeskedet: Ulla för gammal för att leasa elbil

Monica var för gammal för att leasa en elbil från Zeekr. Finansbolaget gav avslag på grund av ålder.
– Jag blev så förvånad, jag anmälde saken till Diskrimineringsombudsmannen, säger Monica Ulfhielm till Carup.

I Saltsjö Boo utanför Stockholm bor Monica Ulfhielm. Hon är 82 och rask som en räka. Monica har ett äventyrligt arbetsliv bakom sig. Men efter pensionen har hon fortsatt att vara aktiv. 
– Jag har tidigare haft bland annat en Peugeot på leasingavtal. Men så tyckte jag att elbilen Zeekr var intressant. Den är ju också ritad i Sverige, då jag var nyfiken, säger Monica.

Hon vände sig till en handlare som presenterade den nya bilmodellen för henne.
– Jag provkörde och tyckte att det var en mycket bra bil. Den var både trevlig och rolig att köra, så jag bestämde mig.
– Men det var lite märkligt när man skulle söka finansiering. Jag har tidigare haft andra bolag för mina bilar. Men här skulle de ha all möjlighet information. Ja, till och med en kopia av passet, jag tyckte det var lite märkligt, säger Monica. 

Monica ville leasa nya elbilen Zeekr. Men hon fick det kränkande beskedet att hon var för gammal. Då tog hon fallet vidare till Diskrimineringsombudsmannen som inte ens ville ta upp ärendet.

Hon skickade ändå in papper till finansieringsbolaget Avlal, som ägs av den stora internationella koncernen PNB Paribas. Då tog det stopp. Finansieringsbolaget Avlas som ägs av den stora internationella koncernen PNB Paribas tyckte att hon var för gammal.
– Hej, jag har tråkiga nyheter. Tyvärr så är vår maxgräns på ålder 73 för leasing av bilar. Därför kan vi tyvärr inte gå vidare i processen. För att gå vidare i processen skulle vi behöva en medsökande.

Monica Ulfhielm blev mycket förbluffad. Hon hade aldrig varit med om något liknande och kände direkt att det var ett fall för diskrimineringsombudsmannen
– Han på bilfirman var också alldeles ställd och förstod ingenting. Finansieringsbolaget ska bara se om jag har betalningsförmågan. Om jag kan köra bil ska de överlåta till andra, till exempel en läkare, säger Monica Ulfhielm. 

Hon hade aldrig sett maken till finansbolag. Deras metoder liknade inget som Monica varit med under sitt 82-åriga liv. 
– De gjorde inte ens kreditprövning, utan gick rakt på åldern. Det var det första de såg och gav mig avslag. Jag hade aldrig varit med om något liknande och kände mig mycket förvånad, säger Monica. 

Beskedet från Arlal gjorde henne upprörd, något PRO Senioren var först med. Monica tyckte det var orättvist och ville se saken prövad. 
– Sedan anmälde jag saken till Diskrimineringsombudsmannen. Men de tog inte upp mitt fall och behöver heller inte ha någon motivering. Sedan gick luften ur mig och jag körde vidare med min gamla bil.

Efter det försökte hon glömma saken. Monica körde vidare med sin gamla bil. Men en dag ringde telefonen.
– Men så kom det en journalist som skulle skriva om diskrimineringsfall. Den sökte bland allmänna handlingar och hittade mitt fall. Det var på det viset som allt kom ut i media, säger Monica.

Då ändrade sig Arval.
– Det handlade om en nyanställd person som misstolkade vår policy. Vi har följt upp detta internt, säger Jennie Casselborg på PNB Caribas. 

Istället försöker de släta över hela den pinsamma händelsen. 
– När vi gör en kreditbedömning är det ett antal faktorer som vi tittar på för att göra en samlad helhetsbedömning.  Vi har tyvärr inte möjlighet att kommentera detta enskilda fall då vi inte får yttra oss om enskilda kreditbedömningar, säger Jennie Casselborg. 

Men Monica Ulfhielm är inte helt säker på att det är sant.
– De ringde och bad om ursäkt och sa att de skulle göra om allt igen. Men jag sa att det inte var intressant längre. Om det är sant att det var en nyanställd, eller om det är en efterhandskonstruktion vet jag inte, men det är konstigt att det ska ta fyra månader att upptäcka ett fel, avslutar Monica Ulfhielm. 
LÄS MER: