Europas bilfabriker skakas av en ny chipkris. Storbråk med Kina stoppar leveranser från chiptillverkare. Volkswagen förbereder produktionsstopp i Wolfsburg, uppger Bild.
Europeisk bilindustri är på väg att kastas in i en ny kris. I slutet av september i år tog den nederländska regeringen kontroll över chiptillverkaren Nexperia. De tog över företaget på grund av oro för att kritisk teknologi ska flyttas till Kina och använde specialregeln ”Goods Availability Act”. Kina svarade med exportförbud mot vissa komponenter från Nexperia och dess kinesiska dotterbolag.
Nexperia är en bilindustrins viktigaste leverantörer av chip till elektronik i bilar. Nu är halvledarbristen på väg att bli akut. Tyska bilindustriföreningen går ut och varnar.
– Situationen kan leda till betydande produktionsrestriktioner, eventuellt till och med produktionsstopp, inom en snar framtid om leveransavbrottet för Nexperia-chip inte kan lösas på kort sikt, säger VDA:s ordförande Hildegard Müller till Die Zeit.

Mycket av Nexperias chip tillverkas i Europa, men sluttillverkningen och förpackningen sker i Kina. Nederländska regeringen har gått ut och varnat biltillverkare för att de “inte längre helt kan garantera leveransen av sina chips till fordonsindustrins leveranskedja”, uppger Hildegard Müller. Snart är biltillverkarnas lager helt tömda.
På grund av bristen planerar Volkswagen att stänga ner sin huvudfabrik i Wolfsburg, uppger tyska Bild. Där produceras bland annat Volkswagen Golf och Tiguan. Redan nästa vecka ska ett produktionsstopp göras, men enligt Volkswagen beror det inte på Nexperia. Men enligt Bild har Volkswagen gått ut till ett bemanningsföretag och begärt korttidsarbete då chipen kan ta slut nästa vecka.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter