Hur höga kan bränslepriserna bli på grund av kriget i Ukraina? OPEC + vägrar att öka sin produktion trots prisrusningen.
– Det är omöjligt att säga hur höga oljepriser och bränslepriser kan bli till följd av kriget i Ukraina, säger Nordeas chefsanalytiker Thina Saltvedt till Carup.
På fredagsmorgonen kom en ny stor höjning av bränslepriserna. Bensinen höjdes med 45 öre till 21,39 kronor per liter och dieseln gick upp med 40 öre till 24,77 kronor per liter.
Ryssland har varit en av världens största råoljeexportörer med 5-6 miljoner fat per dag och tre miljoner fat per dag i oljeprodukter. De står för närmare sex procent av världens oljeproduktion. Nu är det nästan ingen som vill köpa rysk olja längre.
– Självklart får det stora konsekvenser om dessa leveranser stoppas. Utvecklingen av oljepriserna och därmed priserna på oljeprodukter som bensin och diesel i framtiden beror på situationen i Ukraina och stabiliteten i leveranserna av olja och oljeprodukter från Ryssland till EU och världsmarknaden. – Även hur OPEC + (Ryssland är en del av OPEC+ samarbete) agerar på den kommande situationen, extra frisläppande av beredskapslager (SPR) och förhandlingar om Irans kärnkraftsprogram och sanktioner, säger Thina Saltvedt.
Stram situation redan innan
Priset på bensin och diesel följer vanligtvis utvecklingen av priset på råolja över tid. På kort sikt kan de avvika något på grund av lagringssituationen eller raffinaderikapaciteten.
– Redan innan situationen i Ukraina var oljemarknaden stram. Det beror på en snabb tillväxt i efterfrågan på olja i takt med att världsekonomin successivt lättat på sina coronarestriktioner. Oljeproduktionen har inte ökat i samma takt som ökningen av oljeefterfrågan efter att restriktionerna har tagits bort på många håll i världen och därmed har marknaden stramats åt.
Opec+ vägrar öka produktionen
OPEC + har, trots stor press från bland annat USA, inte ökat produktionen mer än vad de hade planerat i sin strategi. OPEC+ hade mötet i onsdags och de beslutade sig för att fortsätta den strategi de lagt upp med en gradvis ökning. Många oljeimportörer och konsumenter hade hoppats att OPEC+ skulle öka produktionen mer än vad de hade baserat på sin strategi för att stävja de höga priserna och oron kring försörjningstryggheten som har uppstått till följd av kriget i Ukraina, men det gjorde de inte.
– Oljelagren har varit låga och det finns lite extra produktionskapacitet att fortsätta. Det är i stort sett bara Saudiarabien som har möjlighet att öka produktionen markant från dagens nivå. Marknadsbalansen är bräcklig. Detta innebär att om du råkar ut för leveranser av olja till marknaden som ett resultat av situationen i Ukraina kommer det att bli svårt att ersätta förlusten på kort sikt.
Beredskapslager kan ta slut
Det finns beredskapslager av olja och oljeprodukter om byggdes upp som ett resultat av oljekrisen 1973, men de varar inte på obestämd tid. I enlighet med avtalet om ett internationellt energiprogram (IEP) har varje IEA-land en skyldighet att hålla oljelager motsvarande minst 90 dagars nettoimport av olja och att vara redo att kollektivt reagera på allvarliga försörjningsstörningar som påverkar den globala oljemarknaden.
– På tisdagen släpptes 60 miljoner fat till marknaden från dessa lager, men det kommer att ha minimal effekt på marknaden om leveranserna från Ryssland slutar. Då behövs mycket större nödsläpp. Även om oljeflöden från Ryssland inte har stoppats direkt, kämpar Ryssland med att hitta köpare till olje- och rederi/rederier som ska frakta den ryska oljan. De har hjälpt till att höja oljepriserna eftersom fler oljeköpare/importörer av olja letar efter andra leverantörer utanför Ryssland, säger Thina Saltvedt.
Får konskevenser för allas ekonomi
Vissa experter spår att bensin- och dieselpriser kan gå mot 25-30 kronor, men Thina Saltvedt vill inte precisera en siffra på hur högt priset kan bli. Men helt klart är att det får konsekvenser både för världsekonomin och vår hushållsekonomi.
– Vilka konsekvenser detta får för världsekonomin kommer också att bero på hur länge prisökningen kommer att pågå. Om priserna kommer tillbaka snabbt kommer det inte att betyda så mycket, men om de förblir höga under en längre tid kommer det att påverka priserna på transporter och därmed på sikt påverka priserna på produkter som transporteras runt om i världen.
Så länge kriget i Ukraina består och många länder bojkottar rysk olja får vi räkna med ett priserna ligger på en högre nivå och svänger kraftigt.
– Det förväntas att oljepriserna kommer att vara volatila så länge som situationen i Ukraina består. Detta beror på osäkerhet om stabiliteten på oljemarknaden. Därför finns det en riskpremie i oljepriset idag. De som köper och konsumerar olja är villiga att betala mer idag eftersom de är osäkra på sin tillgänglighet i framtiden. Det är denna riskpremie som fluktuerar mycket då ny information om situationen kommer in på marknaden och påverkar marknadsutsikterna. Men som sagt, oljemarknaden var tight innan det här kriget startade så marknaden har lite extra att gå på.
Priset på bensin och diesel i Sverige kommer också att bero på kursen på euro och dollar eftersom Sverige importerar mycket bensin och diesel från omvärlden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter