Chalmers vill revolutionera batterier – med hjälp av kolfiber. Genom att energin lagras i kolfiber som både blir battericell och struktur ska räckvidden på elbilar ökas med 70 procent. Hela karossen på en elbil ska därmed kunna förvandlas till batteri.
En forskargrupp vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg presenterar nu ett framsteg med ett strukturellt batteri som kan halvera vikten på en bärbar dator, göra mobiltelefonen tunn som ett kreditkort eller öka räckvidden för en elbil med upp till 70 procent på en laddning.
– Vi har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som är styvt som aluminium och tillräckligt energitätt för att användas kommersiellt. Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt, säger Chalmersforskaren Richa Chaudhary, som är första författaren till en vetenskaplig artikel som nyligen publicerades i Advanced Materials.
Energin lagras direkt i batteriets strukturella kolfiber – vilket på sikt ska göra dem lättare. Men ännu är det en lång väg att gå med energitätheten. Den är uppe i 30 Wh/kg, vilket är en tiondel av litiumjonbatterier.
Det återstår mycket ingenjörsarbete innan battericellerna har tagit steget från labbtillverkning i liten skala till att produceras i stor skala för våra teknikprylar eller fordon.
– Man kan tänka sig att kreditkortstunna mobiltelefoner eller bärbara datorer som väger hälften så mycket som idag ligger närmast i tiden. Det kan också vara så att komponenter som elektronik i bilar eller flyg drivs av strukturella batterier. Det kommer att krävas stora investeringar för att möta transportbranschens utmanande energibehov, men det är också här tekniken skulle kunna göra störst skillnad, säger Leif Asp, som har märkt ett stort intresse från fordons- och flygindustrin.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter