Mardröm för fortkörare – polisen tar ny kamera och radar i drift

Nu får fortkörarna passa sig i trafiken. Efter 1,5 års väntan börjar polisen använda sina nya superbilar med radar och 360°-kamera i en pilot, kan Carup avslöja. 
– Pilotdeltagarna kan använda videoförmågan i skarp drift, exempelvis vid trafikrelaterade ärenden, stopp av fordon samt vid dokumentation av pågående brott, säger Irene Sokolow vid polisens nationella mediecenter. 

För drygt 1,5 år sedan började polisen få sina nya Volvo XC60-bilar med ny superteknik. Totalt kostar bilarna två miljarder kronor under åtta år. Bilarna är utrustade med radar och 360°-kamera som skulle fånga fartsyndare och dokumentera brott.

Fram tills nu har polisen inte kunnat använda den nya tekniken på grund av legala hinder. Men från och med april börjar tekniken tas i bruk för att ta fast fortkörare och lagföra kriminella. 
– En pilot för videofunktionen som till en början omfattar ett fåtal bilar och användare fördelade i region Stockholm och Mitt inleds i början av nästa månad, säger Irene Sokolow. 

Radarsensorerna kan mäta hastighet både på framförvarande och mötande fordon, de kan också användas vid vägkanten.

Den nya tekniken öppnar upp helt nya möjligheter för polisen. Radarutrustningen i de nya bilarna kan mäta hastigheten både hos framförvarande och mötande fordon. Dessutom kan bilen parkeras vid vägkanten och mäta hastigheten på förbipasserande bilar. Allt som händer filmas av en 360°-kamera och trafikbrotten fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet. Även på en brottsplats ger videotekniken nya möjlighet till bevismaterial och dokumentation. 

– Pilotdeltagarna kan använda videoförmågan i skarp drift, exempelvis vid trafikrelaterade ärenden, stopp av fordon samt vid dokumentation av pågående brott. När stabiliteten och användarbarheten är tillräckligt god utökas piloten med fler bilar och användare, säger Irene Sokolow. 

Polisen har köpt in 2200 nya Volvobilar med den nya radartekniken. Det finns även civila bilar, som är av Volvos V90-modell.

Totalt har polisen köpt in 2200 nya Volvobilar med tekniken. Det har tagit lång tid innan den nya tekniken fått börja användas. Länge var det oklart om tekniken var laglig eller om den kolliderade med olika integritetsskyddslagar. Men nu verkar det vara fritt fram efter att polisen gjort en del ändringar. 

Förutom att ta fast fortkörare skulle polisbilen själv kunna upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.

Till skillnad från en vanlig Volvo finns ingen fartspärr. Polisens XC60-bilar toppar 220 km/h. Bilen är ändå betydligt tyngre än en vanlig Volvo, hela 2121 kg. Tack vare förstärkningar i chassit får den ändå lasta 549 kg.