Här tas första spadtaget till Volvo Cars och Northvolts jättelika batterifabrik i Göteborg. Bolagen satsar tillsammans 30 miljarder kronor. Fabrikens ska tillverka 500 000 elbilsbatterier varje år.
– Det känns fantastiskt. Detta är en enorm milstolpe inte bara för oss utan för hela regionen och för Sverige, säger Adrian Clarke, vd för Novo Energy till DI.
En av Sveriges största industrisatsningar tog idag ett stort steg närmare verkligheten. Volvo Cars och Northvolt har nu tagit första spadtaget till Novo Energys enorma batterifabrik i Göteborg. Bygget omfattar 100 fotbollsplaner intill Volvo Cars fabrik i Torslanda på Hisingen.
När fabriken är i full drift kommer 3000 anställda jobba med att tillverka batterier åt Volvo Cars. Totalt skapar sanningen 10 000 nya arbetstillfällen. Satsningen kostar 30 miljarder kronor.
– Detta är ett väldigt stort och viktigt projekt. Batterifabriken är en nyckel för Volvo Cars omställning till elbilstillverkare och skapar samtidigt många tusen nya arbetstillfällen och stärker Göteborgs och Sveriges roll inom batterier som är en av de stora framtidsindustrierna, säger Adrian Clarke till Dagens Industri.
Planen är att produktionen ska starta till 2026, och det har sagts att Volvo EX60 blir den första bilmodell som får det nya svenska batteriet. I det stora projektet ingår också ett forskningscenter på Lindholmen i Göteborg. Fullt utbyggt ska Novos fabrik kunna producera batterier till 500 000 elbilar varje år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter