Koenigseggs nya motor med Freevalve-teknik är en av världens mest avancerade.
Det har inte hindrat Youtubern Wesley Kagan att bygga en egen Koenigsegg-motor hemma i garaget av en gammal Mazdamotor.
– Allt jag gör ska gå att sätta rakt på motorn, utan stora ombyggnader, säger han.
Koenigsegg visade upp sin första motor med så kallade fria ventiler när Gemera avtäcktes förra året. Den lilla trecylindriga motorn kallas Tiny friendly Giant och har 600 hk och ryms i en liten väska.
Youtubern Wesley Kagan ville inte vara sämre, så han har börjat bygga sin egen Freevalve-teknik hemma i garagte. Först byggde han om en encylindrig generatormotor. Men nu har han gått ett steg längre och förvandlar en fyrcylindrig motor från en Mazda Miata.
Tekniken med fria ventiler går ut på att manövrera ventilerna med tryckluft i stället för mekaniskt med en kamaxel. Bland annat kan motorn bli lättare och få högre effekt.
Wesley Kagans motor använder elektropneumatisk reglering av ventilerna och har gjort att kamaxeln kan kastas alla världens väg. Motorn har dessutom 16 ventiler till skillnad från Koenigsegg som endast har 12.
Än så länge fungerar den inte, eftersom Wesley väntar på nya styrdon till pneumatiken. En skillnad från Koenigsegg är att alla ventiler får samma öppningstid för alla ventiler, medan Koenigsegg kan reglera alla ventiler helt indivdiuellt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter