Hummer H1 är en av tidernas hårdaste terrängbilar – både för militärt och civilt bruk. Här är svensken som byggde sin egen Humvee. Nu säljs den unika bilen på auktion.
Humvee byggdes ursprungligen enbart för militärt bruk åt den amerikanska armén. Bilen började trenda efter Gulfkriget på det tidiga 1990-talet och kördes bland annat av Arnold Schwarzenegger. Suget efter bilen blev så starkt att AM General Corpration skapade den civila versionen Hummer H1.
Den civila versionen började säljas 1992 och är än idag bland det tuffaste du kan framföra på vägarna för civilt bruk. Bilen är inte så stort som man kan tro, men väldigt bred, hela 2,2 meter. Hummer H1 hade ett nypris på över en miljon kronor redan på 1990-talet och är idag en mycket dyr och exklusiv bil.
Men det fanns en svensk som tog saken i egna händer. Med en Chevrolet Subarban från 1987 skapade den här bilägaren en helt egen Hummer H1 som är närmast en perfekt kopia på Hummer H1 Slantback.
– Säljaren har tillverkat karossen själv där allt påhängande som förstärkta X markerings dörrar (ovanligt) motorhuv tak är från en original Humvee. Flaket med sin så kallade Slantback kåpa är också ursprungligen från en originalbil vilket är ett extremt sällsynt och ett dyrt tillval som säljaren lyckats hitta. Invändigt har man lämnat det spartanskt enligt original stuk men här går det att “bygga vidare” om så önskas, uppger Bidders Highway som nu bjuder ut den unika bilen på auktion.
Hummern är byggde på ett chassi från Chevrolet Suburban och motorn är original-V8:an på 5.7 liter och 215 hästkrafter. Bilen är utrustad med ett permanent fyrhjulsdrift som är urkopplingsbart med hög och lågväxel och en 4 växlad automat. Praktikt nog får bilen framföras med vanligt B-körkort.
– En stenhård rekreation av en Humvee som skulle lura dom flesta då måtten är densamma från donatorbilens chassi, här finns det möjlighet att förädla bilen vidare eller bara använda den som den är. Vi på Bidders Highway ger den två tummar upp för sin coolhetsfaktor, uppger auktionsbolaget.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter