Byggde om Tesla till laddhybrid – kör 296 mil utan laddstopp

Efter att ha byggt om sin Tesla till en slags laddhybrid kör Youtubern Matt Mikka 296 mil utan att stanna för att ladda bilen. Men bensingeneratorn för ett herrans väsen och i 128 km/h drar Teslan 1,68 liter per mil.

Matt Mika har gjort sig känd för flera galna experiment med Teslas bilar. Bland annat har han laddat bilar genom att bogsera dem. Nu ville han ta en lång roadtrip utan att behöva stanna för att ladda. 

Han började därför bygga om sin fyrhjulsdrivna Tesla Model S med 1000 hästkrafter till en slags laddhybrid, eller rättare sagt en elbil med en räckviiddsförlängare i bagageutrymmet. I skuffen hamnade en encylindrig motor på 400 cm3 som skulle kunna ladda Teslan både i farten och när de stod still. 

Normalt sett kan en Tesla inte laddas i farten, så bilen fick modifieras för att det skulle vara möjligt. Den normalt så tysta elbilen blev otroligt bullrig, så bilen måste framföras med hörselkåpor på öronen. I genomsnitt drog bilen 0,98 liter per mil, men det var i 72 km/h. I motorvägsfart, 128 km/h, drog Teslan motsvarande 1,68 liter per mil när den laddades med bensingenerator. 

Den totala körsträckan blev 296 mil. När föraren övernattade på hotell stod generatorn och gick för fullt för att ladda Teslan. Hur mycket bensin som gick åt totalt under resan får vi aldrig veta, men ett överslag antyder att långt. över 200 liter bör ha gått åt. 

Nu ska projektet förbättras ytterligare. Bilen fick stanna vid flera tillfällen för att bensingeneratorn skulle hinna med att att ladda. Med en dieselgenerator kan bilen bli betydligt effektivare. 

– Jag skulle ha älskat att göra solenergi; problemet är det inte ger tillräckligt med energi. Mitt mål är att kunna fylla på och bara köra non-stop 240 mil, i 100 km/h i en 1 000 hästkrafters fyrhjulsdriven bil. Om jag bygger riktigt dieselkraftverk har jag en känsla av att körsträckan går rakt genom taket, säger Matt Mikka.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester