En helt ny Saab 9-3 cabriolet årsmodell 2024 har fötts – över 12,5 år efter Saabs konkurs. Den unika cabben är dessutom helt eldriven.
– Många bygger ju om en bil som finns. Här har vi skapat någonting av material som inte varit en bil och byggt ihop det, säger Marcus Wigh, till Youtube-kanalen Motornörd.
Just nu pågår Saab-festivalen för fullt i Trollhättan och ett stort antal unika Saabar visas upp för de tusentals i publiken. Men frågan är om inte Marcus Wighs nya Saab 9-3 är en av de mest unika. Han har skapat en helt ny Saab 9-3 Cabriolet som inte fanns tidigare. Förutom de bilar som Nevs byggde 2014 kan den sägas vara den sista byggda nya Saaben.
För Youtube-kanalen Motornörd visar han upp och berättar ingående om det fantastiska bygget. Till vardags driver Marcus Vetlanda Bil och Skadeverkstad som räddar många Saabar. Bilen är registrerad under namnet Wima 442 EV och som årsmodell 2024, tillverkad i maj 2024.
– Många tror att det här är något vi har hittat på fabriken, men så är det verkligen inte. Vi har en en blandning mellan 9-3 cab och en elbil som egentligen aldrig fanns eller aldrig kom, säger han.
Bilen är skapad av ett stort antal olika delar, som Marcus bland annat köpt från gamla Saab-fabriken i Trollhättan. Karossen var från början högerstyre och helt ny, men har gjorts om kraftigt för att ge plats för batteriet till elbilen. Den nya Saaben har byggts på bara fyra månader.
– Vi utgick från en helt ny 9-3-kaross från 2012 som aldrig har varit på väge som jag hittade på fabriken i Trollhättan. Den har vi skurit i bitar. Byggt ihop med bottenplatta, chassi, drivlina från en Nevs 9-3 elbil
som aldrig kom i produktion, säger Marcus Wigh till Motornörd.
Operationen var mer komplicerad än den kan låta. För att få ihop allt har Marcus fått höja bilens markfrigång och höja golvet för att få plats med batteriet. Hela golvet fick skäras ut och svetsas ihop med extremt mycket jobb som följd.
Men nu är bilen klar, en helt ny Saab som är byggd år 2024.
– Den faktiskt väldigt trevlig att köra. Jag var rädd att den skulle bli väldigt stötig, men den är mysig.
Det är ingen raket på något sätt. Men äta lite glass och åka lite, säger Marcus.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter