Han blev besatt av att bygga en perfekt kopia av Lamborghini Countach. Bit för bit byggde han bilen nere i sin källare. När Lamborghinin var klar fick Ken Imhoffs livsverk grävas fram.
Den ikoniska superbilen Lamborghini Countach var 1980-talets mest beundrade bil och prydde väggarna i åtskilliga pojkrum. En som blev otroligt fascinerad var Ken Imhoff från Wisconsin i USA. Efter att ha sett filmen Cannonball Run blev Ken besatt av Lamborghini Countach och måste bara ha ett eget exemplar.
Dessvärre hade han inte tillräckligt med pengar, men Ken hade en lösning på det problemet. Han bestämde sig för att bygga en perfekt kopia hemma i källaren, bit för bit med sina egna händer. Glöm taffliga kopior som byggs i glasfiber, Ken byggde en träram och började sedan handknacka aluminiumdelar, bit för bit. Ken kunde köpa några originaldelar, bland annat fronten. Att skaffa en egen Lamborghini-V12:a var en omöjlighet, så i stället blev det en Ford V8 med 514 hk.
Bygget startade 1990 och det tog Ken 17 år av hårt arbete att färdigställa sin egen Lamborghini Countach. Men när bilen var klar 2007 fanns det ett problem. Det fanns ingen väg ut från källaren. Den enda lösningen var att tillkalla en grävmaskin som fick gräva ett stort hål i källarväggen. Med hjälp av en speciell släde kunde bilen till slut dras ut från sitt ”fängelse”.
Den perfekta kopian av en Lamborghini Countach fick enorm uppmärksamhet och Ken turnerade runt i USA och visade upp sin bil. Men allt var inte frid och fröjd. Bygget hade tagit hårt på hans hälsa och hans fru lämnade honom och under en period var han sjuk i cancer.
Till slut sålde Ken sin ögonsten. Först blev den osåld på Ebay, men en privat köpare köpte till slut bilen. Under de 17 år som bygget tog lade han ner 600 000 kronor i delar, förutom all tid. När han nu sålt bilen så blev priset 800 000 kr.
– Hur kunde du sälja den frågar folk? De flesta förstår inte och jag måste förklara att det är en resa och att vi är på slutdestinationen och det är dags att göra ett annat projekt.
Nyligen såldes bilen igen av den som köpte den från Ken. Den lades ut med en prislapp på 229 000 dollar, betydligt lägre än vad originalet betingar, men ett högt pris för ett hembygge, vilket är ett gott betyg på Ken Imhoffs prestation.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter