Chevrolet Corvette hade kunnat vara dagens Tesla redan på 1990-talet. Här är den otroliga historien om hur den hemliga elektriska Corvette med 400 hästkrafter utvecklades – och glömdes bort. Bilen återfanns på en bilskrot förra året och hela historien rullades upp.
En osannolik bil som hade kunnat få elektrifieringen att ta en helt annan väg hittades på en bilskrot i Illinois i USA förra året. På utsidan såg det ut som vilken Corvette C4 som helst, men när bilen började gås igenom visade det sig vara en elektrisk prototyp som elektronikjätten Motorola tagit fram i början av 1990-talet.
I bilen fanns ett antal dokument om hur bilen skulle skötas och hur den fungerade. Det visade sig att elbilen var långt före sin tid och hade effekt som översteg många av dåtidens superbilar. Vissa tekniska lösningar skulle komma på elbilar först decennier senare.
Om bilen hade lanserats hade den kunnat få modern elbilsteknik att slå igenom, ett helt decennium innan Tesla. Men istället hamnade projektet i soptunnan och bilen på en bilskrot.
Tidningen The Drive har kartlagt det hemliga projektet inom Motorola som lämnat få spår efter sig. Allt började någon gång under oljekrisen på 1970-talet med att elektrikern Sanjar Ghaem var rasande över de höga bensinpriserna. De började därför konvertera en Renault till elbil och använde en skrotad flygplansgenerator som motor. Bilen fungerade perfekt i flera år.
När Sanjar Ghaem några år senare började på Motorola och blev chef för deras fordonsdivision ville han framtidssäkra verksamheten och tog beslutet att utveckla en elbil och en prototyp skulle tas fram 1992. Det skulle bli något helt annat än dåtidens långsamma och primitiva elbilar.
På mindre än ett år togs en eldriven Chevrolet Corvette med över 400 hästkrafter fram. Enligt ingenjörerna hade bilen plats för batteriet på 60 kWh. Samtidigt fick dock elektronikjätten Motorola en ny ledning som tyckte att projektet började bli för dyrt, och allt lades i malpåse. Corvetten hamnade först på Motorolas museum, men så småningom kördes den på skroten.
Där hittades bilen förra året av The Drives journalist Kevin Williams, och nu ska den historiska bilen säljas. Om Motorolas chefer tagit ett annat beslut hade kanske elektriferingshistorien tagit en annan väg.
Den unika Corvetten såldes tidigare i år på Ebay. Trots att den inte är körbar låg priset på över en miljon kronor. Vad köparen som fick med sig ungefär ett ton manualer och kopplingsscheman från 1990-talet fick betala i slutändan vet vi inte. Enligt säljaren behövds också nya batterier för att bilen skulle bli körbar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter