Stora BYD-återförsäljare har stängt igen plötsligt. Kvar står bilägare i Kina med försäkringar och garantier som inte längre gäller.
– BYD svarar inte ens när vi kontaktar dem, säger ägaren.
Den kinesiska elbilsjätten BYD har under de senaste åren seglat upp som en global utmanare till Tesla. Men nu stormar det rejält på hemmaplan. Totalt har 1000-tals återförsäljare för olika bilmärken i Kina försvunnit från nätverken under bara ett år, och BYD är en av de hårdast drabbade märkena.
Bakgrunden är en växande kris bland de så kallade 4S-återförsäljarna, som inte bara säljer bilar utan också hanterar service, reservdelar och garantiärenden. I provinser som Shandong har flera större återförsäljargrupper plötsligt stängt igen sina butiker, och kunder som redan betalat för försäkringar och underhåll står nu helt utan hjälp. Enligt Carnewschina och Reuters har minst 20 BYD-återförsäljare stängts och övergivits.
– Jag köpte en BYD Han på en återförsäljare i Guantan. De tvingade mig att betala för tre års försäkring direkt, annars fick jag inte köpa bilen, berättar en frustrerad bilägare i ett klipp som nu cirkulerar på kinesiska sociala medier.
Totalt betalade hon motsvarande cirka 17 000 kronor, men fick bara täckning för det första året. Återförsäljaren gick sedan i konkurs och BYD har enligt henne inte tagit något ansvar. I ett annat fall köpte en person från Weifang en BYD Song Pro och betalade både försäkring och utökad garanti för tre år i förskott. När tredje året nu ska börja, finns inte återförsäljaren kvar – och pengarna är borta.
– Vi har skapat en grupp för att skydda våra rättigheter. Men BYD svarar inte ens när vi kontaktar dem, säger ägaren.
Totalt handlar det om tusentals bilägare som drabbats, enbart i en region handlar det om över 2 000 personer. Många av dem har inte bara förlorat pengar på garantier och försäkringar. Vissa kan inte ens registrera sina bilar eftersom återförsäljaren pantsatt fordonshandlingarna till banker och sedan försvunnit.
– Jag betalade 100 000 för min BYD Qin, men nu står bilen bara hemma. Den är inte registrerad eftersom jag aldrig fick registreringspappren, berättar en annan ägare.
Problemet är inte unikt för BYD. Även stora aktörer som Audi, BMW och Land Rover har sett sina 4S-återförsäljare kollapsa, med förlorade kundpengar och kaos som följd. Orsaken sägs bland annat vara för höga lagernivåer, tuffa försäljningsmål från tillverkarna och allt lägre vinstmarginaler i en allt hårdare elbilsmarknad. En tidigare återförsäljaranställd sammanfattar det hela bittert: – 4S-handeln är helt död. Min arbetsgivare är skyldig mig fem månadslöner.
Kritiken mot BYD växer nu även inom bilbranschen. Företaget har vuxit snabbt, men anklagas för att ha negligerat kundservice och återförsäljarnas ekonomi i jakten på marknadsandelar. Det är en situation som fått vissa att dra paralleller till Evergrande, fastighetsjätten som kollapsade under sin egen tyngd. BYD:s skuldsättning är idag högre än branschens risknivå – över 75 % av årsomsättningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.