Bugattis vd sågar elbil med 3000 hk: ”Tvivlar”

Bugattis och Rimacs vd sågar ny kinesisk elbil med 3000 hästkrafter jäms med däcken.
– Jag tvivlar på den, säger Mate Rimac. 

Elbilar har skapat en hästkraftsinflation utan dess like. Plötsligt är det vardagsmat med över 1000 hästkrafter. Det gör att billiga bilar som Xiaomi SU7 Ultra kan köra ifrån hyperbilar för 10-tals miljoner kronor. Men ändå föredrar köparna den levande mekaniska känslan från långsammare hyperbilar med klassisk bensinmotor. Fråga bara Koenigsegg som är slutsålda för åratal framåt. 

– Ja, jag tror ju själv att elsportbilar har absolut en framtid, men jag tror inte man ska börja det här extrema segmentet där folk är ute efter liksom den här helhetsgrejen med kanske V8 eller V12or och ljudet och toner och grejer och det liksom är en Stradivarius man är ute, säger Christian von Koenigsegg.

BYD:s nya YangWang U9 kan få över 3000 hästkrafter från fyra elmotorer. Nu sågas bilen av Bugattis och Rimacs vd.

Den hypersnabba elbilen Rimac Nevera med över 2000 hästkrafter är långt ifrån någon succé. Få köpare har velat betala över 20 miljoner kronor trots rekordsnabb prestanda. Och nu framstår den i lite sämre dager efter att BYD kommit med den relativt billiga elbilen YangWang U9 som har över 3000 hästkrafter.

Och den som köper nya Bugatti Tourbillion för över 40 miljoner kronor får nöja sig med endast 1800 hästkrafter från V16-motorn i kombination med elmotorer. Rimacs och Bugattis vd Mate Rimac är så störd över kinesernas tilltag att han går ut och ifrågasätter den nya elbilen i en facebookgrupp. 
– De flesta kinesiska elbilar använder LFP-celler, jag tvivlar på att någon av dem kan leverera de urladdningshastigheter på 20+C (enom i 1 sekund) som skulle behövas för att leverera 2+ megawatt effekt, skriver han. 

Och skulle det vara så att BYD:s monster kan tryck ur sig 3000 hästkrafter så kan de ändå inte få ner hästkrafterna i backen, påstår Rimac. 
– Vi är redan över väggreppsgränsen för de högpresterande vägdäcken på marknaden upp till 160 km/h. 

Om den kinesiska bilen har 3000 hästkrafter kan de ändå inte kicka in förrän bilen kommit upp i fart påstår Mate Rimac.
– Den skulle den förmodligen inte kunna få ner kraften i backen förrän vid över 240 km/h.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt