Budstrid om BMW M3 – såld i Sverige för jättesumma

En av världens finaste BMW M3 E30 har sålts i Sverige till rekordpris. På 32 år hade bilen endast gått 3647 mil och var helt i originalskick. Efter en intensiv budstrid gick bilen för 1,4 miljoner. 

En BMW M3 i Västerås som sålts via auktionssajten Collecting Car såldes i dagarna för rekordpris. Bilen blev den dyraste BMW M3 E30 någonsin i Sverige och en av de allra dyraste som sålts i Europa. Men så handlade det om en ovanligt fin bil som ägts i Sverige i alla år. På alla år hade bilen bara rullat 3647 mil. 

Försäljningen via auktionssajten Collecting Cars slutade med att BMW:n såldes för 1,3 miljoner kronor.

Av de många bilderna att döma så var den orenoverade bilen i ett sensationellt fint skick efter 32 år. Några stenskott verkar vara de enda spåren från de tre decennier som gått sedan bilen var ny. Bilen har den senare motorn på 215 hästkrafter från 2,3-litersfyran utan turbo. 

Det kan inte existera många orenoverade M3:or i världen som är i finare skick än denna. Bilen är tycks nästan vara i samma skick som när den lämnade BMW M:s fabrik i Garching för över 30 år sedan. Bilen en  ovanlig färgkombination i form av Brilliant Red med svart läderklädsel.

Den svarta inredningen var synbarligen i nyskick.

Efter att ett antal budgivare slagits om bilen hos Collecting Cars slutade priset på 130 000 euro, nästan 1,4 miljoner kronor. Det är den dyraste M3 E30 som sålts i Sverige någonsin. En helt ny M3 Competition kostar 940 000 kronor.  Den allra dyraste BMW M3 E30 som sålts i världen har gått för 2,6 miljoner kronor.

Den första generationen av BMW M3 presenterades 1985 och var en racingbil i grund och botten. Modellen vann ett stort antal mästerskapssegrar i olika touring car-serier och blev snabbt legendarisk. Gatbilen som var tänkt som homologeringsmodell blev en formidabel succé och det byggdes 18 000 bilar i stället för de planerade 5000. 

2,3-litersfyran på 200 hästkrafter utan turbo är en legendarisk motor som varvar över 7000 varv per minut.

Den manuella Getrag-växellådan hade en etta med dogleg och motorn var från början en perfekt trimmad fyrventilsfyra på 200 hästkrafter utan turbo. Modellen väger bara 1200 kg och erbjöd extremt mycket körglädje för sin tid och gör så än idag. Det mesta var utbytt från den vanliga 3-serien, egentligen är det bara motorhuven som är gemensam. Den ikoniska designen utstrålar 80-tal när det var som bäst, men känns fortfarande modern på något märkligt sätt.