Volvos ovanligaste modell såld till rekordpris efter budstrid. En av de dyraste Volvo-bilarna någonsin. Nu lämnar ikonen Sverige.
– Den går utomlands, säger Jens Hasselholm på Bilwebauctions till Carup.
En av de dyraste Volvobilarna i historien har klubbats i väg av Bilwebauctions. En vit Volvo P1900 Sport från 1957 utlöste en ordentlig budstrid när den såldes under torsdagen. Bara ett fåtal Volvobilar i världen har varit dyrare. Volvo P1900 Sport var ett stort fiasko när den lanserades. Det gjorde att bara 67, eller eventuellt 68 bilar, tillverkades.
När en svensksåld bil i riktigt fint skick dök upp på auktion var budgivarna verkligen på hugget. Bilwebauctions beräknade värdet till omkring en miljon kronor. Men det blev betydligt mer än så. Klubban slogs först på 1,5 miljoner kronor.
– Det blev lite mer än vi trodde, det finns så få. Letar man efter denna modell så finns det väldigt få och då blir det ett stort intresse. Vi sålde ett exemplar av samma modell förra året för 1450 000 kronor, så detta är troligen rekord för modellen, säger Jens Hasselholm på Bilwebauctions.


Det aktuella exemplaret har funnits i Sverige sedan den tillverkades och såldes ny i Bollnäs, sedan bodde bilen i Östersund i många år. Men nu kommer den att lämna Sverige.
– Det är en köpare utomlands som vann budgivningen, säger Jens Hasselholm.
Att bilen blev så dyr beror på att det är av de allra ovanligaste Volvomodellerna som finns. Ingen vet idag säkert hur många av de 67 tillverkade exemplaret som är kvar i livet. Att det bara blev 67 bilar beror på att modellen hade enorma problem när den kom på 1950-talet. Volvo ville satsa på en sportbil. Volvo hade sett att pigga brittiska sportbilar sålde bra och gav ett sportigt rykte åt tillverkarna. Det ville de också ha. Assar Gabrielsson, Volvos medgrundare, reste till USA. Där fick han syn på den nya Chevrolet Corvette med kaross i glasfiber. Bitarna föll på plats. Volvo skulle bygga en lätt och sportig roadster i glasfiber.

Volvo tog kontakt med glasfibertillverkaren Glasspar i Kalifornien. Arbetet med karossen började ganska snabbt. Ett 20-tal karosser skickades från USA. Men när produktionen flyttade till Sverige saknades amerikanernas erfarenhet av glasfiber. Tre förseriebilar byggdessom visades runt om i Sverige 1954 och 1955. Bilarna kallades Volvo Sport P1900, och var ännu inte färdiga för produktion.
Men efter flera ändringar startade produktionen våren 1956. Det första året tillverkades enligt uppgift 44 bilar. Året efter blev det bara 23. Totalt byggdes alltså bara 67 exemplar av Volvon, plus de fyra förserievagnarna. När Assar Gabrielsson drog sig tillbaka 1956 från sin roll som VD, efterträddes han av Gunnar Engellau. Gunnar hade tidigare varit chef för Volvo Flygmotor. Enligt rykten tog Volvo-VD:n med sig en P1900 hem över en helg. När han kom tillbaka till fabriken ska han ha sågat bilen och snart stoppades produktionen.




LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.















