En splitterny Volkswagen Bubbla fick budgivarna att bli som tokiga på auktionen. Bilen har bara gått tre kilometer sedan den tillverkades 1979 och gömts undan av en bilhandlare. Den blev mer än tre gånger dyrare än förväntat.
Bilhandlaren i West Midlands i England köpte en fabriksny Volkswagen Bubbla Cabriolet 1979. Han körde in den fabriksnya bilen i garaget i väntan på bättre tider. Där har den stått ändå fram tills nyligen. När mannen avled 44 år senare har bilen hittades bilen i sin gömma. Folkvagns-cabben är en orörd och otrolig tidsmaskin med endast tre kilometer på mätaren. Ett liknande fall i Sverige var mannen som gömde en ny Saab 96 i 42 år.
Bilen har stått skyddad under lakan, och den har klarat alla decennierna på ett utmärkt sätt. Förutom lite damm är Bubblan i skick som ny. Motorn lär dock behöva både service och avancerad gymnastik för att väckas ur dvalan efter 44 år. Skalbaggen är en 1303LS Beetle Karmann Cabriolet från 1979 lackerad i ‘Brazil Brown’ och ett av de allra sista högerstyrda exemplaren.
Bubblan såldes på auktion av Classic Car Auctions den 30 september. Auktionsfirman hade väntat sig att bilen skulle gå för 150 000-200 000 kronor. Men Bubblan orsakade rena hysterin på auktionen och hammaren slogs inte förrän på 660 000 kronor.
Mätaren visar på två miles efter alla år, vilket motsvarar 3,2 km. Så Bubblan har knappast lämnat sin viloplats i garaget under alla år. Bilen levererads ny av JEM Volkswagen i Walsall 1979. Stolarna i bilen ser ut att vara helt oanvända och tändningsnyckeln har fortfarande etiketten kvar. Inne i bilen finns skyddspapper från när bilen var ny kvar.
– Den har helt uppenbarligen blivit bevarad eftersom den var täckt av filtar i en förseglad miljö och nyligen har avslöjats på grund av ett dödsfall, säger Simon Langsdale från CCA.
Köparen får med en obläddrad instruktionsbok och ett servicehäfte som aldrig stämplats. Den luftkylda boxerfyran på 1,6 liter lär dock behöva en hel del service nu, även om en luftkyld motor utan kylarvätska möjligen klarar 44 års stillestånd bättre än en vätskekyld maskin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter