Minns ni GMC Syclone-pickupen från 90-talet som kunde dra ifrån en Ferrari från rödljusen? Nu kommer en modern uppföljare med en kompressormatad V8.
GMC Syclone var riktigt i ropet på 90-talet och pickupen kunde köra ifrån många sportbilar när det gällde 0-100 km/h även på kvartsmil. Ursprungsmodellen hade en 4,3-liters V6:a på 280 hk och klarade 0-100 km/h på drygt fyra sekunder. Motorn gav dock mer effekt i verkligheten och var sällsynt lättrimmad.
Nu kommer en modern uppföljare baserad på GMC Canyon. Den här gången är det V8 som gäller, men konceptet med kompressor är detsamma. Det är dock inte en fabrikstrimmad modell, utan det är SVE som ligger bakom. Originalmotorn på 5,3 liter har skrämts upp till hela 750 hk och 815 Nm. Förutom kompressormatning har bilen fått smidda kolvar, en annan kamaxel och modifierad topp. Tack vare fyrhjulsdrift kan vi förvänta oss en hyfsad acceleration även om GMC Canyon är en tung pjäs.
Originalet från 1990-talet byggdes i nästan 3000 exemplar uppföljaren görs endast i femtio exemplar.
Maths Nilsson är grundare av Carup.