Nu får bränslebolagen stenhård kritik från Konkurrensverket för att de säger att bränslepriserna inte går att sänka när reduktionsplikten försvinner.
– Jag tycker det är problematiskt att de svarar på sådana frågor. De borde hålla sig för goda för att svara på frågor om hur priset kommer vara framöver, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på myndigheten.
För en och en halv vecka sedan kom beskedet från regeringen och Sverigedemokraterna att reduktionsplikten ska sänkas från 30,5 procent på diesel till endast sex procent. Enligt regeringen skulle priset nästa år kunna sänkas med 5,50 kronor.
Flera bränslebolag gick snabbt ut och påstod att priset inte skulle sänkas särskilt mycket. Preem gick så långt att de påstod att priset tvärtom skulle gå upp. Carup har uppmärksammat detta i denna analys om att påstående är osanna.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger Preems presschef Dani Backteg till Svenska Dagbladet.
– Från dagens nivå ser jag inga 5,50, sade till exempel Lennart Olsson, ansvarig för prissättning av drivmedel och biodrivmedel vid Circle K till DN.
Bolagen har istället påstått att den lägre bränslekostnaden ska ätas upp på olika sätt, trots att matematiska beräkningar visar att priset skulle bli fem kronor lägre med dagens marknadspriset. Nu går Konkurrensverket ut i Dagens Nyheter och ger hård kritik till drivmedelsbolagen.
– Varje bolag ska själv fundera på hur det bolaget ska reagera och hålla det hemligt för andra bolag. Att gå ut publikt och signalera hur man tänker göra eller vilka förväntningar man har kan bädda för uppmjukning av konkurrensen, säger Arvid Fredenberg på Konkurrensverket.
Sverige har en oligopolliknande marknad när det gäller bränslet. Enligt DN står fyra grossister för 97 procent av marknaden.
– Det finns en historia av kartellsamarbeten mellan drivmedelsbolagen. Det är få bolag och de bevakar varandra väl, säger Arvid Fredenberg.
Konkurrensverket har fått ett särskilt uppdrag från regeringen att titta närmare på hur bränslebolagen agerar från 1 januari 2024 då reduktionsplikten sänks.
– Många hushåll har en pressad ekonomi. Drivmedel har blivit enormt dyrt pga reduktionsplikten. Nu ändrar vi det. Jag förväntar mig att även oljejättarna tar ansvar och sänker priset så mycket de kan, så att den som måste köra bil till jobb el barnens träning har råd att göra det, skriver finansminister Elisabeth Svantesson på Twitter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter