I dag tar Jim Rowan, 57, över som ny vd för Volvo Cars. På sitt tidigare jobb på dammsugarbolaget Dyson misslyckades han med att bygga en elbil och brände sex miljarder kronor. Han har bara träffat tidigare vd:n Håkan Samuelsson, 71, vid två korta möten.
– Om han då och då skulle vilja äta middag med mig så skulle jag gärna göra det, säger Håkan Samuelsson till Autonews.
I dag får ett av Sveriges viktigaste företag en ny vd. Volvo Cars är landets största privata arbetsgivare med över 23 000 anställda. Håkan Samuelsson var vd för Volvo Cars i nästan tio år, men har nu avgått.
Efterträdaren Jim Rowan kommer närmast från Ember som tillverkar och säljer uppvärmningsbara kaffemuggar. Innan dess var han vd på dammsugartillverkaren Dyson. Som chef på Dyson var han den som skulle hjälpa Dysons grundare James Dyson att starta ett nytt elbilsmärke. Planen var att bilen skulle gå 96,5 mil på en laddning och utklassa Tesla.
Bilen utvecklades under flera år med kodnamn ”N526”. Dysons elektriska SUV vägde 2,6 ton, rymde sju personer och hade en toppfart på 200 km/h. Den hemliga planen var att bilen skulle utklassa Tesla med hjälpa av solid-state-batterier som företaget sökt patent på.
Men det slutade i totalt fiasko. På ett stormöte avskedade Jim Rowan 500 anställda ingenjörer när projektet lades ner. Förlusterna blev sex miljarder kronor. Bara några månader senare lämnade Jim Rowan vd-posten på Dyson. Jim Rowan fick nytt jobb på Ember som tillverkar självuppvärmda kaffemuggar. Efter bara ett år på Ember har han nu rekryterats till Volvo Cars.
Volvo Cars avgående vd Håkan Samuelsson berättar i en intervju att han bara träffat Jim Rowan helt kort på ett par möten. Kanske hade det varit en god idé att lyssna av idéerna från någon som dubblerat Volvos försäljning?
– Han har erfarenheten och han har ett starkt lag här och en tydlig strategi, men han ska vara ansvarig och följa sin egen vilja, som jag har gjort. Om han då och då skulle vilja äta middag med mig så skulle jag gärna göra det och se om han har något han vill höra min åsikt om, säger Håkan Samuelsson till Autonews.
Flera tuffa mål väntar Jim Rowan. På mindre än tre år har Volvo lovat att öka försäljningen till 1,2 miljoner bilar, en ökning med cirka 60 procent. Dessutom ska varannan såld Volvo vara helst elektrisk om mindre än tre år. I februari var åtta procent av de sålda Volvobilarna elbilar, så försäljningen behöver öka med 531 procent.
Så här skriver han själv om sitt nya jobb på Linkedin:
“Ett nytt kapitel i mitt liv börjar idag och det är ett som jag är otroligt upphetsad över. Att kunna börja på Volvo Cars som vd just nu, mitt i en stor omställning, är verkligen inspirerande.
Så när folk frågar mig: “Varför började du på Volvo?” är det mitt svar. Jag är bara inspirerad och ödmjuk inför möjligheten att bygga vidare på Volvo Cars många styrkor och fortsätta utveckla det till ett företag som är ledande inom nästa generations mobilitet och ta det till nya höjder.
Vårt företags syfte kommer att vägleda oss och lägger fram resan mycket bra: vi vill erbjuda människor friheten att röra sig på ett säkert, hållbart och personligt sätt. Att gör mobiliteten koldioxidfri och ansvara för att se till att övergången sker är oerhört motiverande. Det är inte bara rätt för Volvo, utan ännu viktigare, det är det rätta för samhället.
Detta är vår stund att visa att vi tar människors säkerhet på lika stort allvar som vi tar planetens säkerhet. Två saker som aldrig har varit viktigare och där vi kommer att fortsätta att göra ännu mer. Vår strategi för 100% elektrifiering och en säker introduktion av autonom körning har engagerat hela företaget och vi kommer att uppnå det tillsammans.
Vi kommer att fortsätta utveckla Volvoupplevelsen för våra kunder – att säkerställa att vi erbjuder mobilitet som inte bara skyddar dig, dina nära och kära och miljön, utan också ger njutning, bekvämlighet och fullständig sinnesro.
Jag ser fram emot att lära mig av alla mina nya kollegor och börja detta äventyr – önska mig lycka till och visdom!”
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter