Bilkoncernen Hedin Mobility gör brakförlust för första kvartalet 2024. Förlusten blev 278 miljoner efter att räntekostnaderna rusat i höjden. Bilhandeln i Sverige blödde 100 miljoner kronor på ett kvartal.
– Efterfrågan på både nya och begagnade elbilar har gått ned, och flera tillverkare har sänkt sina priser på nya elbilar, vilket påverkar marginalerna på inneliggande lager såväl som återköpsåtaganden på privatleasing negativt, skriver vd:n Anders Hedin.
Bilhandeln i Sverige har mycket tuffa tider just nu. Under fredagen kom en av marknadens allra största aktörer med sin delårsrapport för första kvartalet. Hedin Mobility har genom stora förvärv växt till Europas näst största aktör inom bilhandel. Men kvartalet blev oerhört tufft för den svenska bilkungen Anders Hedin.
Genom förvärv ökade Hedin-koncernen sin omsättning med 32 procent till 23,6 miljarder kronor. Rörelseresultatet blev dock bara sju miljoner för jättekoncernen som finns i 12 europeiska länder och har mer än 330 bilanläggningar. Räntekostnaderna skenade och när räntor är betalda blev förlusten 278 miljoner kronor. Det var en försämring med 696 miljoner kronor på ett enda kvartal jämfört med förra året. Hedin Automotive tycks ha drabbats hårt av fallande restvärden på elbilar med återköpsavtal.
– Resultatförsämringen beror på minskade marginaler i bilförsäljningen. Efterfrågan på både nya och begagnade elbilar har gått ned, och flera tillverkare har sänkt sina priser på nya elbilar, vilket påverkar marginalerna på inneliggande lager såväl som återköpsåtaganden på privatleasing negativt. Det har skett en utförsäljning av begagnade fordon för att minska kapitalbindningen och för att ha en bättre struktur i lagret, uppger Hedin i sin kvartalsrapport.
Verksamheten inom bilhandel och service i Sverige blev den allra mest förlustbringande under koncernen och förlusten i Sverige blev 100 miljoner kronor på ett kvartal. Men även i Finland förlorade Hedin 55 miljoner kronor. Belgien, Luxemburg och Nederländerna gick dock bättre och räddar upp resultatet. Serviceaffären räddar en del av det svaga resultatet.
– Serviceaffären, som är mindre konjunkturkänslig, har haft en positiv inverkan på det operativa rörelseresultatet jämfört med föregående år, skriver Anders Hedin.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter