Parkeringsappar orsakar problem för många, inte minst för äldre. Drabbas av onödiga p-böter.
– Kommunen är snabb och flitig när det gäller att utfärda p-böter, men hur är det med ambitionen att möjliggöra för allmänheten att betala och göra rätt för sig, skriver Erland Gustafsson, 86, från Bankeryd i en insändare till Jönköpings-Posten.
Han åkte in till stan en dag. Erland parkerade på Väster i Jönköping. Där fanns en parkeringsautomat. Men den var trasig och han hittade ingen annan. Dessutom är han 86 år gammal. Visserligen pigg för sin ålder och körbar med bil, men ändå inte purung.
– Jag har ingen parkeringsapp, och hade jag haft en hade den säkert varit för gammal eller på annat sätt felaktig, skriver Erland i Jönköpings-Posten.
Han är inte ensam om att ha svårt för alla parkeringsappar. I Västerås finns Hugo Lundqvist. Han har samma problem som Erland.
– Jag har en men använder den inte. Om jag måste använda den tar jag bussen istället. Det är besvärligt, man ska hålla på med många kort och det är krångligt, säger Hugo till P4 Västmanland.
Parkeringsbolagen vill inte kännas vid kritiken. Enligt dem är det här inget problem.
– Nej, vi har inte mött någon kritik från äldre att parkeringsappar och annan teknik är svår att hantera, säger Sara Ejdehag på Stockholm Parkering.
Parkeringsbranschen har satsat stort på appar. Dessutom finns det en djungel eftersom alla bolag har sina egna versioner.
– Det är bra att ha god tid på att parkera. Det finns flera appar – så om det där man ska parkera finns möjlighet att välja flera, så väljer man naturligtvis den som man tycker är lättast att hantera, säger Louise Bill, vd för parkeringsbolagens branschorganisation Svepark.
M Sverige är kritiska
Hos M Sverige har man däremot noterat att många äldre har svårt med parkeringsapparna. Det innebär att hederliga människor som tänker göra rätt för sig ändå får böter.
– Teknikstrul och att de inte fungerar som konsumenten förväntar sig, det finns många olika appar på marknaden, och det är svårt att hålla reda på vad som gäller för varje separat app, säger Olle Haglund, jurist på M Sverige.
Han förstår att många äldre eller personer som har svårt med teknik drabbas oskyldigt. Värst kan det vara utanför sjukhus.
– Om man inte får det att fungera och har en viktig läkartid, då är det inte konstigt att man prioriterar den och låter bli att parkera rätt. Vi tycker att man ska ha gammal teknik innan denna är mer säker, säger Olle Haglund.
Parkeringsbolagen tycker att man ska kunna använda flera appar.
– Vi anser att det är avgörande att städer och regioner främjar valfrihet genom att tillåta flera olika parkeringsappar. Detta är särskilt viktigt för äldre som då kan fortsätta använda den tjänst de redan är vana vid, har haft tid att sätta sig in i och känner sig trygga med, säger Gustaf Lartén, vd på Easypark.
Erland från Bankeryd är riktigt förbaskad. Hans tur till Jönköping fick en bitter eftersmak.
– Vill kommunen (läs styrande politiker) att man skall betala för att få parkera, menar jag att det också är kommunens förbannade skyldighet att säkerställa att det också är möjligt på ett rimligt sätt, och då är kortbetalning ett absolut minimikrav, skriver Erland Gustafsson.
Parkeringsbolagen går fria
Parkeringsbolagen kan luta sig mot ett domstolsbeslut. Enligt detta behöver de inte ha parkeringsautomater. Det räcker väl med appar. Som också ger fler parkeringsböter och högre intäkter.
– Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att riksbankslagens bestämmelser om att kontanter enligt huvudregeln ska godtas som betalningsmedel inte gäller parkeringsavgifter, säger parkeringsexperten Stefan Wahlberg.
Easypark tycker att man ska behålla parkeringsautomaterna. De vill inte att deras kunder ska få böter.
– Vidare ser vi ett stort värde i att behålla parkeringsautomaterna så länge det finns en efterfrågan. Genom att erbjuda både automater och flera digitala betalningsalternativ ger städerna alla som parkerar möjlighet att välja det betalsätt som passar dem bäst, oavsett om det är via app eller automat, säger Gustaf Lartén.
Han är kritisk mot att kommunala parkeringsbolag inte har parkeringsautomater för kontanter.
– Vad privata markägare har för villkor är en sak men att kommunerna inte har någon annan betalningsmetod är högst tveksamt och ytterst en politisk fråga. Medborgarna får sätta press på sina folkvalda, säger Stefan Wahlberg.
Jönköpings kommunala parkeringsbolag svarar på kritiken:
– I samtliga parkeringsautomater i kommunen ska det gå att betala med kort. Kontanter är däremot inte möjliga, av säkerhets- och driftskäl. Parkeringsappar är i dag det enklaste sättet att betala, men det ska så klart också fungera att använda automat om man föredrar det, säger Anna Holt Busk, verksamhetschef på Jönköpings kommunala parkeringsbolag till Jönköpings Posten.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















