Nu varnar Bosch-chefen Markus Heyn bilindustrin för att satsa allt på elbilar. Gaskrisen visar hur farligt det kan vara att göra sig beroende av en energilösning.
– Vi inom bilindustrin borde fråga oss själva vad vi kan göra om det blir batteribrist, säger han till Stuttgarter Zeitung.
Energikrisen inom Europa har fått många beslutsfattare att fundera över sårbarheten om man lägger alla ägg i samma korg. Genom att göra sig beroende av rysk gas är det nu energikris i ett antal europeiska länder. Tyskland är värst drabbat.
Boschs mobilitetschef Markus Heyn varnar nu bilindustrin för att lägga alla ägg i samma korg och göra sig totalt beroende av elbilar och elektrifiering.
– Europas energikris ger en hård lektion om riskerna med att fokusera på en bränslekälla. I fallet med elbilsindustrin så handlar det om battericeller, säger Markus Heyn till Stuttgarter Zeitung.
Tyskland genomgår nu en smärtsam omställning från rysk gas till andra energialternativ sedan landet lagt ner kärnkraft och en stor del av kolkraften och gjort sig beroende av den ryska gasen.
– Vi ser för närvarande konsekvenserna av gasbristen för Tyskland och Europa eftersom vi förberett för få alternativ, säger Heyn.
Enligt Markus Heyn är bilindustrin nu på väg att göra om samma sak när de flesta biltillverkare lägger 100 procent fokus på elbilar, utan alternativ. En stor del av råmaterialet till elbilsbatterier produceras i Kina, och tillverkare i andra delar av världen är långt ifrån självförsörjande.
– Inom bilindustrin borde vi använda det här tillfället för att fråga oss själva vad vi kan göra om det någonsin skulle bli för få battericeller. Alla skulle verkligen vilja se ett alternativ till batterikraft. Men detta kommer bara att finnas om vi har förberett det i god tid.
Ett alternativ som skulle kunna övervägas, enligt Bosch och Heyn, är bränsleceller som drivs av vätgas. Bosch talar förvisso i egen sak då de kommer att investera 2,2 miljarder kronor för att producera bränslecellsstackar i USA. Bosch är världens största underleverantör inom fordonsindustrin och har en omsättning på över 500 miljarder kronor.
Flera biltillverkare har fortsatt att utveckla vätgasbilar, trots att efterfrågan från bilköparna är närmast obefintlig. Bland annat fortsätter Toyota, BMW och Hyundai att satsa på tekniken.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter