Bortglömd superbil med Volvomotor slår Bugatti

Idag är den ganska bortglömd. Men superbilen chockade många på 2010-talet. Den är snabbare än Pagani Zonda F Roadster och Bugatti Veyron. Motorn är lånad från Volvo XC90.

Volvo XC90 är känd som medelstor lyx-SUV som passar perfekt för familjer. Den har erbjudits med många motorer genom åren. Men från 2005 gick den att köpa med en V8-motor som skulle komma att användas i en av 2010-talets mest kraftfulla superbilar. Noble M600.

År 2005 introducerade Volvo sin första V8-motor någonsin. En naturligt aspirerad V8-motor utvecklad av Yamaha. Den kompakta V8:an, som även användes i Volvo S80, gav högre effekt än någon annan tidigare motor hade gjort bland Volvo XC90:s första generation. Det var något som fick brittiska sportbilsföretaget Noble Automotive att höja på ögonbrynen.

Sedan 1999 har sportbilsföretaget Noble Automotive byggt högpresterande bilar i Leicester. År 2010 lanserade de Noble M600. En slank superbil som byggts för hand av en liten grupp ingenjörer. Och den var lätt, de använde en blandning av lättviktsmaterial och kolfiber för att bygga bilen. För att driva bilen använde de en V8-motor med dubbelturbo.

Man byggde tre varianter av M600. Standardversionen var coupévarianten. Den andra varianten kallas Carbon Sport och har en centrerad kolfiberram. Den tredje varianten är Speedster. En M600 utan tak. Noble Automotive tog avstånd från elektroniska hjälpmedel och producerade M600 som en prestandabil för den som “älskar att köra”. Superbilen har inte ens ABS.

För att skapa den eftertraktade “tillbaka till grunderna”-känslan använde Noble samma motor som användes i Volvo XC90. Men den skiljer sig lite från Volvos variant. Tillsammans med racemotorföretaget “Advanced Engine Research” utvecklade de V8-motorn. Noble samarbetade även med amerikanska “Motorcraft” som färdigställde utvecklingen.

Till skillnad från XC90 har motorn två Garrett AiResearch-turboaggregat. Motorn placerades i ett chassi av rostfritt stål. Det var den sista Noble-modellen som företagets grundare själv designade. Totalt vägde bilen endast omkring 1 200 kg. Den var alltså en av de lättaste superbilarna vid den tiden. Med ett effekt-till-viktförhållande som överträffade Bugatti Veyron.

Noble M600 skulle konkurrera med Porsche Carrera GT, Ferrari F40 och Ferrari Enzo. Och det klarade den. Stillastående till 100 km/h gick på tre sekunder. Och sportbilens rykte som en av 2010-talets mest enastående bilar cementerades när den slog både Pagani Zonda F Roadster och Bugatti Veyron när den kördes av “Stig” på Top Gears banan.

Produktionen av Noble M600 avslutades 2018. Samma år avtäcktes efterträdaren Noble M500. Som kommer att få en ny motor. Men Noble M600 är fortfarande älskad bland entusiaster som vill ha den “råa” körupplevelsen som bilen erbjuder.
Foto: Noble

LÄS MER: