BMW:s vågspel: Satsar 110 miljarder på nya elbilen

BMW:s största satsning någonsin. 110 miljarder kronor har satsats på elbilen som ska rädda BMW. Om satsningen slår fel är BMW illa ute.

BMW kan ha tagit över den globala ledartröjan för elbilar när det kommer till teknik. I fredags avslöjade de nya BMW iX3 Neue Klasse som tar sig 80,5 mil på en laddning. Bakom bilen finns en av de största satsningarna någonsin inom bilindustrin. BMW satsar 110 miljarder kronor på att den nya bilen ska bli en succé. Men den ska inte bara locka köpare i Europa – den måste få de kinesiska köparna att återvända till BMW. Och det kan blir svårare.

De har verkligen tagit i från tårna. Elbilen har inte bara 80 mils räckvidd genom ny teknik för batteriet och elmotorerna. De har gjort om hela datortekniken i bilen som styrs av fyra centraldatorer. Dessutom ändrat hela BMW:s design och kastat de stora grillnjurarna över bord. Och allt ska byggas i en helt nybyggd bilfabrik i Ungern. 
– Det här är den bästa produkten i branschen totalt sett, säger BMW:s vd Oliver Zipse till Bloomberg. 

BMW satsar 110 miljarder kronor på nya Neue Klasse. iX3 är först ut och följs snart av i3 som är maskerad på bilden.
BMW:s vd Oliver Zipse med nya iX3 Neue Klasse.

Om satsningen slår fel är BMW illa ute. I Europa talar mycket för att den blir en succé. Redan BMW:s nuvarande elbilar är en framgång hos köparna. Och nya iX3 Neue Klasse har längre räckvidd till en lägre prislapp än de tidigare elbilarna. I Sverige kostar den från 749 000 kronor. Men på BMW:s viktigaste marknad är köparna betydligt mer svårflörtade. 

BMW tappade 13 procent i Kina förra året, i år tappar de 15 procent. Kinesiska köpare är inte längre beredda att betala extra för ett tyskt varumärke på bilen. De har dessutom helt andra preferenser än europeiska köpare när det kommer till design. Men BMW:s vd Oliver Zipse är självsäker.
– Vi är och kommer att vara konkurrenskraftiga även i Kina. iX3 är mer kinesisk än någonsin.

Kanske är tekniken i nya iX3 tillräckligt innovativ för att locka tillbaka köparna i Kina. Enligt den kinesiska normen CLTC är räckvidden i nya BMW 90 mil, det är i toppklass. Men BYD och flera andra märken är på väg ut med elbilar som laddar ännu snabbare än BMW. De laddar elbilen på 5 minuter, medan nya BMW behöver 21 minuter.

Förra året sålde BMW och Mini 714 000 bilar i Kina, det är nästan en tredjedel av tillverkarens försäljning.  För BMW:s framtid blir det avgörande att kinesiska köpare gillar den nya elbilen med avskalad design. I Kina kommer iX3 Neue Klasse att tillverkas i en egen fabrik i Shenyang. Det blir en skräddarsydd variant för att passa kinesiska köpare, uppger BMW.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt