BMW:s stoppade V16-monster Goldfisch i Sverige

En av bilindustrins galnaste prototyper någonsin visas just nu i Sverige. Monsterbilen BMW 767iL Goldfisch fick en 6,7 liters V16-motor som skulle ställa Mercedes schack matt i cylinderkriget. Men bilen blev för extrem och gömdes undan. 

Mitt på mässgolvet på Elmiamässan i Jönköping står en av de mest extrema prototyper som ett bilföretag har skapat. I början av 1990-talet pågick ett cylinderkapplöpning mellan BMW och Mercedes. Detta var en helt annan tid än dagens era av elektrifiering och minskning av motorer. 

BMW hade släppt en otrolig motor 1987, en femliters motor V12-motor på 300 hästkrafter som fick Mercedes 560 med 5,6 liters V8 att verka fjuttig. Ingenjörerna hos Mercedes i Stuttgart svarade med att lansera en sexliters V12:a med 394 hästkrafter. 

BMW var förstås inte alls nöjda med att tappa sitt försprång och började fundera på ett sätt att kontra. Svaret blev att addera ytterligare fyra cylindrar och komma med en V16-motor på 6,7 liter. Den extrema V16-motorn togs fram genom att addera två cylindrar på vardera cylinderbank. Motorn monterades in i flaggskeppet BMW 750iAL, som döptes om till 767iAL. Det här var i en tid när ingen funderade särskilt mycket över CO2-utsläpp. 

Men BMW:s nya V16-motor blev så stor att kylaren inte fick plats under motorhuven på E32-limousinen. Lösningen blev att montera den i bagageutrymmet. För att den skulle få kylning monterades guldfisk-gälar på bakskärmarna, därav bilen smeknamn Goldfisch. Den topphemliga prototypen fick en sexväxlad manuell växellåda. Effekten från V16-motorn var 408 hk, tillräckligt för att accelerera upp till 100 km/h på bara sex sekunder.

Men BMW insåg att bilen hade blivit för extrem. Goldfisch med V16 blev för stor och tung och skulle bli miljömässigt olämplig. Projekt Goldfisch visades aldrig på bilmässorna och gömdes under en lång period undan på BMW:s utvecklingsavdelning. Men bilen finns i verkligheten och är en sällsam syn när den nu ställs ut på Elmiamässan i Jönköping. Runt 35 år senare håller faktiskt Bugatti på att färdigställa en V16-motor för sin efterträdare till Bugatti Chiron.
LÄS MER: