BMW:s nya patent löser jobbigt motorproblem

BMW kan ha löst gåtan med ett viktigt motorproblem. En av bilägarnas värsta fiender kan snart bli besegrad tack vare ett nytt patent.

Sotavlagringar på insugsventiler kan ställa till stora bekymmer. Med åren byggs de på och försämrar motorns prestanda och ökar bränsleförbrukningen. Tidigare har det varit något man var tvungen att acceptera, allra helst med en begagnad bil. Men snart kan det här vara ett minne blott.

BMW har lämnat in en patentansökan med ett nytt system som kan förinta sotavlagringar. Det ska också göra bilen mer effektiv och hålla motorn frisk längre tid. När en förbränningsmotor blir varm värms luft och oljeångor upp i vevhuset under kolvarna. Det tryck som uppstår måste jämnas ut genom att bilen släpper ut ångan genom en vevhusventilation, den funktionen vill BMW förbättra för att eliminera sotproblem.
LÄS MER: Mercedes nya uppfinning stoppar stenskott

Det är ganska vanligt på många bilmodeller att gaser transporteras från vevhuset till insugningsröret genom en tryckskillnad. Men BMW har en annan lösning för vevhusventilation som de nu önskar få patent på, avslöjar Carmoses. Genom en så kallad venturipump ska de blanda ångorna med frisk luft. Sedan finns det i systemet en avskiljare som tar bort oljan som återförs till tråget. På det sättet minskar man utsläppen. Och välkommet för många bilägare så bildas det då inga avlagringar på ventilerna.

BMW har inte nämnt på vilka modeller den här nya tekniken kommer att finnas tillgänglig. Inte heller har de sagt om det är en extrakostnad, eller om det ska bli standard. Ärendet har precis kommit in till det Europeiska patentverket och ska behandlas.

LÄS MER: