En laddhybrid som kommer 10 mil på full laddning och klarar långresan på bensin.
BMW:s kommande modeller kan vara den perfekta kompromissen.
– Våra plugin-hybrider kombinerar det bästa av två världar, säger BMW-direktören Pieter Nota i en ny intervju.
Många bilköpare är inte riktigt redo för en elbil ännu. Laddstoppen ställer krav på planering när det är dags för långresor och friheten begränsas av bilens batteri. Hittills har laddhybrider sålt i betydligt större upplaga än elbilar i Sverige. Och nu kan den perfekta kompromissen vara på väg. En laddhybrid som klarar 10 mil på en laddning och kan köras i hybridläge på långresan så du slipper laddstopp.
– Plug-in hybrid kombinerar fördelarna med den elektriska drivenheten med förbränningsmotorns långa avstånd, det bästa från två världar. Å ena sidan kör du i elektriskt körläge helt utsläppsfri och väldigt tyst i staden. Å andra sidan erbjuder förbränningsmotorn sin fulla potential på långa avstånd, säger BMW:s Pieter Nota.
En vanlig kritik är att en plug-in-hybrid långt ifrån är så ren som en jämförbar förbränningsmotor.
– Det är helt enkelt inte sant. I allmänhet är den genomsnittliga bränsleförbrukningen som kan uppnås med en hybrid-fordon i plug-in också betydligt lägre i praktiken än med jämförbara konventionella motorer. Men om elmotorn knappt används förloras denna effektivitetsfördel jämfört med förbränningsmotorn.
Men kunder väljer förmodligen en plug-in hybrid främst på grund av skattebesparingarna och mindre för att de vill köra elektriskt, eller hur?
– Nej, det är inte korrekt: Många kunder köper idag ett elektrifierat fordon för första gången. De måste först uppleva denna teknik och alla dess fördelar. Jag har talat med många kunder som är helt övertygade om plug-in hybrid, just för att den är optimerad för deras mycket olika mobilitetskrav.
Vad är BMW-gruppens framtidsutsikt för plug-in hybridfordon?
– Enbart i EU finns det miljoner människor vars rörlighetsbeteende är idealiskt för ett hybrid-fordon. Vi utvidgar därför hela tiden vårt sortiment av plug-in-hybrider.
Maths Nilsson är grundare av Carup.