Nu släpps BMW:s nya prestandamonster M4 CSL. Tack vare kolfiber är bilen är 109 kilo lättare och har en sexcylindrig motor på hela 550 hästkrafter.
BMW:s CSL-versioner är något alldeles extra och är betydligt mer extrema än ”vanliga” M-modeller. Nya M4 CSL sägs vara det närmaste en tävlingsbil du kan komma hos BMW.
Nya M4 CSL saknar baksäte. Taket, motorhuven och bakluckan är lättat tack vare kolfiber. Dessutom har njurarna, bakljusen, golvmattorna och luftkonditioneringen bantats. Kolkeramiska bromsar, smidda hjul, lättare fjädrar och fjäderben sparar in ytterligare 21 kg. Dessutom har 15 kg sparats in på ljudisoleringen. Totalt väger bilen 1651 kg. Med 40 hästkrafter extra skapas ett riktigt prestandamonster.
CSL är den mest kraftfulla M4-bilen någonsin med en effekt på 550 hästkrafter vid vid 6250 varv. Vridmomentet är 649 Newtonmeter och finns tillgänglig i ett väldigt brett register, 2750–5 950 varv per minut. Accelerationen upp till 100 km/h går på 3,6 sekunder och toppfarten är 307 km/h. Resultatet är den snabbaste serietillverkade BMW:n runt Nürburgrings Nordschleife någonsin. Tiden är 7:15,677.
Chassit är ett kapitel för sig och M4 CSL har andra dämpare och är sänkt med nästan en centimeter jämfört med M4 Competition som redan den går lågt. Bromsarna är förstärkta och fram finns sexkolvsok. Däcken är mest anpassade för bankörning, Michelin Pilot Sport Cup 2 R-däck i dimensionerna 275/35 ZR19 fram och 285/30 ZR20 bak. Du kan även välja till däck som passar bättre för körning på vanlig väg.
M4 CSL går att beställa i tre olika färger: Brooklyn Grey metallic, standard Alpine White eller Black Sapphire metallic. Produktionen startar i juli 2022. Det tillverkas bara 1000 exemplar, så det gäller att rusa till din BMW-handlare om du vill ha en bil. Prislappen ligger på 1775 000 kronor, nästan dubbelt så mycket som en vanlig M4.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter