BMW:s nya elbil först med självkörning i 130 km/h

BMW:s elbil med 80 mils räckvidd blir först med FN-godkänd självkörning på nivå 2 i Tyskland. Nu ska förare få släppa ratten i motorvägsfart. 

BMW tar nästa steg i utvecklingen av självkörande teknik. Nu har tyska tillverkaren fått grönt ljus för att lansera sin Motorway Assistant i fler europeiska länder. Systemet innebär att föraren kan släppa ratten i nya BMW iX3 – och bilen kan till och med byta fil automatiskt med ett enkelt ögonkast i backspegeln.

Det handlar om förarassistans på nivå 2, där BMW:s system nu uppfyller kraven enligt FN:s nya DCAS-föreskrift (UN Regulation No. 171). Det innebär att BMW blir först i Tyskland att få officiellt godkännande för att använda denna teknik, uppger biltillverkaren i ett pressmeddelande.

Screenshot

BMW:s nya teknik kommer först i elbilen iX3 med 80 mils räckvidd, där den gör det möjligt att köra i upp till 130 km/h utan att hålla händerna på ratten. Föraren måste dock vara uppmärksam och redo att ta över när som helst.
– Den här godkännandemodellen gör det möjligt för oss att rulla ut vår hands-off-funktion i ännu fler länder, säger Dr. Mihiar Ayoubi, chef för utvecklingen av körupplevelse på BMW.

Vid ruttplanering via BMW Maps kan bilen själv föreslå filbyten för att hinna med avfarter, föraren ska bekräfta med en blick på backspegeln. Det nya assistanssystemet kommer också med funktioner för stadstrafik. Vid lansering i Tyskland kan bilen automatiskt stanna för rödljus och starta igen. BMW utlovar fler funktioner via trådlösa uppdateringar.

BMW börjar också med “Symbiotic Drive”, där förarassistansen ska arbeta tillsammans med föraren. Det innebär det att föraren när som helst kan ingripa i styrning och bromsning utan att systemet stängs av. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt