BMW:s nya batteri hälften så dyrt – får 100 mils räckvidd

BMW håller på att ta fram ett nytt batteri som ska revolutionerna elbilarna. Det är hälften så dyrt och har 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens batterier. 
– Energitätheten är mycket högre än tidigare. Du kan lägga in fler celler i batteripaketet, säger BMW:s Simon Erhard batterichef  till en grupp journalister.

BMW kommer att lansera ett nytt elbilsbatteri som ska vara mer miljövänligt, billigare och få längre räckvidd. Batteriet kommer att sitta i de kommande Neue Klasse-elbilarna från BMW. I praktiken ska det ge bilarna en räckvidd på 100 mil. 

Batteriet, som kallas Generation 6, utvecklas just nu hos BMW Group Battery Cell Center of Excellence. Jämfört med dagens batterier kommer bilarna att få 30 procent längre räckvidd.  Dessutom laddas batteriet 30 procent snabbare än idag. Hemligheten bakom den längre räckvidden och de lägre kostnaderna är en ny cylindrisk form på battericellerna, uppger Simon Erhard som leder utvecklingen hos BMW, för AutoNews.

Idag har BMW:s elbilsbatterier prismatiska celler som sitter bultade tillsammans i paket. Med de nya cylindriska cellerna försvinner modulerna, och många fler celler som har en diameter på 46 millimeter kan pressas in i batteripaketet. 

Det nya batteriet ska hjälpa BMW att göra elbilarna lika billiga (eller dyra) som förbränningsbilar, idag utgör batteriet 40 procent av kostnaden för att tillverka en elbil. Det effektivare batteriet innebär också att koldioxidutsläppen kan minskas med 60 procent vid tillverkningen. Dessutom används 50 procent mindre kobolt vid tillverkningen och anoden har 20 procent mindre grafit. 

Det nya batteripaketet blir en integrerad bärande del av chassit vilket gör elbilarna både lättare och mer vridstyva. 

– Den största utmaningen är att uppnå rätt kompromiss mellan styvhet och flexibilitet. Den mest integrerade  designen skulle vara där fordonsgolvet blir den övre delen av batteripaketet, säger Eberhard till Autonews.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester