BMW:s galna monsterbil 767iL Goldfisch med 7,6 liters V16-motorn ska visas upp i Sverige. Bilen skulle krossa Mercedes för gått i cylinderkriget i början på 1990-talet. Motorn blev så stor att kylaren fick läggas i bagaget.
I slutet av 80-talet pågick rena rama cylinderkriget mellan BMW och Mercedes, fjärran från dagens elektrifiering och downsizing. BMW hade ett rejält försprång när man släppte E32 750i med V12-motor i slutet av 1987. Bilen var en ett tekniskt under för 36 år sedan med en femliters V12-motor på 300 hk som hade dubbla uppsättningar av alla system.
Mercedes var förstås tvungna att kontra och började utveckla en V12:a på sex liter och 394 hk för att bräcka BMW. När BMW nåddes av uppgifterna om att ärkerivalen skulle släppa en större motor drog de i gång ett topphemligt projekt: Projekt Goldfisch, utvecklingen av en V16-motor.
Planen var att överträffa Mercedes kommande motor. BMW skulle ha flest cylindrar, störst volym och flest hästkrafter. Det här var en tid långt innan någon funderande över CO2-utsläpp. På mindre än ett halvår tog BMW-ingenjörerna Dr. Karl-Heinz Lange, Adolf Fischer och Hanns-Peter Weisbarth fram projekt ”Goldfisch”.
De utgick från en helt vanlig BMW 750i med V12-motor, men motorn hade fått fyra ytterligare cylindrar. Resultatet blev en V16-motor med den imponerande cylindervolymen 6,7 liter. Motorn blev så stor att kylaren fick placeras i bagageutrymmet.
Dessutom fick ”Goldfisch” gälar, luftintag i bakskärmarna för att leda in kylluft till bagageutrymmet som cirkulerades till motorn där fram. Den topphemliga prototypen fick en sexväxlad manuell växellåda. Effekten från V16-motorn var 408 hk, tillräckligt för att accelerera upp till 100 km/h på bara sex sekunder.
Men till slut fick BMW:s ingenjörer sansa sig. De insåg redan på 1980-talet att V16-motorn var för stor och tung och skulle bli miljömässigt olämplig. Projekt Goldfisch visades aldrig på bilmässorna och gömdes under en period undan på BMW:s utvecklingsavdelning. Nu har du dock chansen att se bilen i verkligheten. Den ställs ut på Custom Motor Show på Elmia i Jönköping i påsk.
BMW-entusiaster kan samtidigt njuta av en BMW 3.0 CSL från 1970-talet, en så kallad Batmobile. Dessutom ställs Formel 1-bilen Williams F1 BMW FW26 med 900 hästkrafter, som togs fram till Formel 1-säsongen 2004 ut på mässan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter