Nya BMW-bilar har anklagats för att vara fula och ha överdimensionerade grillar. Men genom decennierna har det bayerska märket tagit fram många designikoner. Skönast av dem alla är kanske mästerverket BMW 328 Superleggera.
Grillnjurarna har växt till groteska proportioner på många nya BMW-modeller. Närmast i tur att få en ännu större grill är nya BMW 7-serie. Märket använder den gamla designikonen BMW 328 som alibi. Visst hade 328 en stor grill – men den passade naturligt in på den sköna bilen.
För den som vill gå tillbaka till BMW:s rötter finns nu ett ursökt exemplar av den sällsynta BMW 328 Superleggera till salu. Bilen är av 1940 års modell och blir din för 7,5 miljoner kronor. Karossen är gjort i tunn aluminium över en stålrörsram och utförda av karrosserifirman Superleggera. Bara sex liknande exemplar med aluminiumkaross tillverkades.
Bilen höll på att sluta som en Simca, då en tidigare ägare tyckte bottenplattan var i dåligt skick och satte karossen på ett Simca-chassi. Dessbättre fanns BMW:s bottenplatta bevarad och bilen kunde återställas på 1990-talet av en berömda karossbyggaren Fran Roxas.
BMW:s raka sexor är knappast något modernt påfund, utan fanns hos märket redan för 80 år sedan. 328 har en tvåliters rak sex med dubbla kamaxlar och torrsumpsmörjning. 80 hästkrafter räcker gott, då bilen väger under 1000 kg tack vare Superleggerakarossen. 0-100 km/h på 11 sekunder var starka papper för över 80 år sedan.
När andra världskriget bröt ut ströp BMW produktionen av 328, därför stannade produktionen vid sex exemplar, trots att bilens design borde lockat horder med köpare. I dag är bilen värd en hel förmögenhet och säljaren Driversource begär 7,5 miljoner kronor för bilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter