BMW lovar nu att de manuella växellådorna blir kvar i deras bilar. Åtminstone i de sportiga M-modellerna och minst till 2030.
– Du behöver inte vara rädd för att manuella lådor försvinner, säger M-chefen Frank van Meel.
De manuella växellådorna blir allt mer ovanliga i nya bilar. Mercedes slutar vid nyår att tillverka manuella lådor, Volvo har tagit bort dem sedan länge och hos de flesta Porschemodeller måste de specialbeställas. Växelspaken är helt enkelt en utrotningshotad detalj i bilen.
Nu går BMW ut och lovar att de manuella växellådorna ska få leva kvar – åtminstone i vissa modeller. De erbjuder fortfarande manuella lådor i M2, M3 och M4-modellerna och så kommer det att förbli, även när bilarna blir hybrider. Så länge det finns kunder som vill ha manuella lådor kommer BMW att fortsätta.
– Manualla lådor är tyvärr inte så utbredda längre. Den är mer i segmenten M2 och M3 och M4. Och för de bilarna fortsätter vi att erbjuda manualen, och de bilarna kommer att köras länge, till slutet av detta decennium, säger M-chefen Frank van Meel till Carbuzz.
BMW uppger att det förekommit namninsamlingar och onlinekampanjer för att rädda den manuella växellådan. Samtidigt bekräftar BMW att de egentligen tycker att manuella växellådor är onödiga och att automater är överlägsna vårt handhavande. Det blir svårare att övertyga BMW:s ingenjörer om att utveckla nya kopplingar och växellådor.
– Vi sa att det var vad våra kunder bad om. Och vi lyssnade verkligen aktivt på våra kunder, på vår fanbase. Fansen bad om det. De fick det, säger Timo Resch, BMW M:s varumärkes- och försäljningschef till Carbuzz.
Nya BMW M2 blir den sista bilen från M utan hybridteknik, men sannolikt kommer bilarna som idag har manuell spak att leva ända till 2030 eller ännu längre. Ersättarna blir troligen helt elektriska.
Efter 2030 finns det stor risk att vi får säga att farväl till växelspakarna, även i BMW:s bilar. När bilarna blir helt elektriska finns det inget behov av manuella lådor. Om man inte gör som Koenigsegg och tar fram en manuell bil för det höga nöjets skull.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter