BMW har tagit fram en helt ny skruv till sina bilar som de tagit patent på. Kräver specialverktyg som BMW själva har kontroll för. Uppfinningen kan hindra ägare och oberoende verkstäder från att reparera bilarna.
Det blir allt svårare för oberoende verkstäder och hemma-mekaniker att serva och reparera bilar. Även enkla reparationer kan kräva omprogrammering med hjälp av avancerad programvara. Volkswagens elbilar kräver till exempel dyr omkalibrering efter en enkel hjulinställning. Vissa elbilar kräver till och med auktoriserad programvara när bromsbeläggen byts ut.
Nu planerar BMW att ta det ett steg vidare. De har ansökt om ett patent på en ny unik skruv som bara ska sitta i deras bilar, uppger Autoblog. Det kommer göra servicen utanför auktoriserade verkstäder betydligt svårare. Nya skruvarna har huvuden som är utformade som BMW:s logotyp, visar BMW:s patentansökan. Det gör dem omöjliga att skruva med en vanlig hylsnyckel eller insexnyckel. Istället måste verkstaden ha ett specialverktyg som passar in i urgröpningen på BMW-logotypen.

Risken är stor att BMW själva vill ha kontroll över specialverktyget som krävs för att kunna justera skruvarna, eller säljer dem med licensavgifter. BMW uppger tydligt i patentet att designen är avsedd att göra improviserade justeringar av bilen så svåra möjligt för att förhindra “obehörig manipulation”.
BMW uppger i sitt patent att de redan testat skruvförbanden så att de fungerar korrekt med momentnycklar och kan skruvas fast med rätt vridmoment. De avser att initialt använder på bland annat elektronikmoduler, instrumentpaneler, sätesfästen med mera. Innovationen kan göra hemmareparationer helt omöjliga. Du kommer definitivt inte kunna köpa verktyg till din BMW på Biltema.

I EU finns dock regler om att även oberoende verkstäder måste kunna reparera bilar. Så även om BMW inför skruvarna på sina bilar måste de tillhandahålla specialverktyg till andra verkstäder. Men patentet riskerar att göra det betydligt besvärligare.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















