Youngtimers från 1980- och 1990-talet är hetast på klassikermarknaden just nu. Den här BMW 530i:n togs isär i minsta beståndsdel och renoverades till fullständigt nyskick. Nu säljs bilen för nästan en halv miljon kronor.
Har du en fin 80- eller 90-talsbil hemma i garaget? Håll hårt i den, fina så kallade youngtimers ökar raketartat i pris. Allra mest åtråvärda är lågmilade bilar av motorstarka modeller.
Den här BMW 530:n från 1989 hade bara gått 11 800 mil, men ändå valde den ende ägaren att renovera bilen till fullständigt nyskick. Modellen är en av de mer åtråvärda av E34-modellen och har en treliters rak sexa på 3.0-liter och 188 hästkrafter.
Ägaren älskade sin bil så mycket att han bestämde sig för att återställa den till samma skick som när han köpte bilen för 34 år sedan. Bilen monterades isär helt och hållet och lackerades om i originalfärgen malakitgrönmetallic.
Alla förbrukningdetaljer som bussningar, leder och fästen i hjulupphängningarna byttes ut. Ni som har ägt en lite äldre BMW vet vad en sådan operation kan gå loss på.
Treliterssexan fick också en renovering, även om det knappast kan ha varit nödvändigt efter 11 000 mil. Motorblock och topp fick en grundlig rengöring, nya ventiler monterades och slipades in. Dessutom byttes alla upptänkliga packningar.
Interiören fräschades upp och ser nu lika fin ut som när bilen rullade ut från BMW-handlaren 1989. Sedan renoveringen har bilen endast körts 125 mil.
Till slut har ändå den ende ägaren bestämt sig för att skiljas från sin älsklingsbil. Priset för en BMW 530i i totalt nyskick landar på 42 770 euro, motsvarande 470 000 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter