Nu visar BMW upp sin nya omgjorda 3-serie. Den populära modellen får helt ny interiör med stor kurvad skärm.
Elbilar och SUV:ar i all ära, men den viktigaste modellen för den tyska tillverkaren är BMW 3-serie. Var sjunde ny bil i världen från BMW är en 3-serie. Extra populär är kombimodellen Touring. Nu ger BMW 3-seriemodellen en uppdatering efter tre år på marknaden.
BMW behåller det klassiska grundutseendet på modellen, och den slipper märkets nya gigantiska grill. Inte heller får den de dubbla strålkastarna som införts på 7-serien och X7. BMW har valt att förnya 3-serien försiktigt när det gäller exteriören. Främst är det njurgallret, stötfångarna och lamporna som förändrats. Fronten ser lite mer kraftfull ut än tidigare, men ändringarna är subtila. Baktill får bilen ny diffusorer och större avgassystem. BMW verkar inte skämmas över förbränningsmotorer.
Invändigt har det hänt desto mer. BMW 3-serie får den nya stora kurvade displayen som sträcker sig över större delen av instrumentpanelen. Det traditionella mätarklustret framför föraren är nu ersatt av en stor skärm. Bilem får BMW:s nya operativsystem OS8. Det innebär att många av knapparna som funnits tidigare tagits bort, de ersätts av touchkontroller via skärmen. Däremot behåller BMW sitt uppskattade vred i mittkonsolen för att kontrollera olika funktioner. Det innebär att du kan köra bilen utan att sitta och peka på skärmen.
Bilen blir lite dyrare, men har mer standardutrustning än tidigare. Bland annat är trezons klimatanläggning och Pard Distance Control fram och bak standard på alla modeller. Leveranserna i Sverige tros starta i höst, vi återkommer med priser. Motorerna är samma som tidigare.
Motorer BMW 3-serie
modell | 318d | 320d | 330d xDrive | 320i | 330i | M340i xDrive |
cylindrar | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 6 |
HK/KW | 150/110 | 190/140 | 265/195 | 184/135 | 258/190 | 374/275 |
max vridmoment | 320 | 400 | 580 | 300 | 450 | 500 |
0-100 km/h | 8.9 | 7.5 | 5.4 | 7.6 | 5.9 | 4.5 |
Toppfart | 216 | 229 | 250 | 230 | 250 | 250 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter