Här är den hemliga BMW-prototypen du aldrig skulle få se. BMW I16 togs fram som ersättare till i8, men lades till slut på hyllan. Nu avslöjas sportbilen av BMW:s designchef.
BMW i8 var den smäckra hybridsportbilen i kolfiber som bara tillverkades i 20 000 exemplar. Den fick aldrig någon uppföljare, utan BMW valde istället att satsa på bombastiska SUV:ar som nya XM. Men nu avslöjar företagets designchef Domagoj Dukec att det fanns långt gångna planer på en ersättare till BMW i8.
BMW hade tagit fram en ny modern sportbil med stora likheter med konceptbilen BMW Vision M Next från 2019, samtidigt visades konceptbilen BMW iNext som kom att bli BMW iX. Men under Covid-19-pandemin tog BMW beslutet att inte tillverka sportbilen.
Nu får vi se bilen i alla fall när designchefen Domagoj Dukec släpper bilder på BMW I16. Om BMW iX kom att få en brutalistik form med en förvuxen grill är BMW I16 desto mer elegant och gracil. Bilen var tänkt som en modern tolkning av den klassiska BMW M1. Utvecklingen gjordes på mindre än 12 månader, och tanken var att återanvända kolfiberchassit från BMW i8.
Troligen skulle BMW I16 ha fått behålla hybriddrivlinan, men med betydligt högre effekt än vad i8 hade. Med drygt 600 hästkrafter hade I16 kunnat bli en fantastiskt sportbil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter