BMW vill ta bort kolfiber – detta ska ersätta

BMW försöker sluta använda klimatskadligt kolfiber. Här är det växtbaserade materialet som ska ersätta.

Biltillverkare letar hela tiden efter nya sätt att minska sina koldioxidutsläpp. Nu presenterar BMW ett grönare alternativ till kolfiber som företaget tidigare har testat i racingmiljöer. BMW kommer att börja använda kompositmaterial av naturfiber i produktionsfordon.

Materialet kommer från linfrön, vilket är samma växt som ger oss linne. BMW har tagit fram det nya, grönare materialet tillsammans med det schweiziska företaget Bcomp, som även samarbetar med Volvo, Polestar och Porsche sedan tidigare.

Bilderna visar hur det nya materialet kan se ut. Foto: BMW

Kompositmaterial av naturfiber är tillräckligt starkt för att konkurrera med kolfiber, samtidigt som det genererar mycket lägre koldioxidutsläpp. Enligt BMW kan utsläppen minska med hela 40 procent bara om alla delar av taket i kolfiber byts ut mot naturfiberkomponenter. Det nya materialet kommer även snart att genomgå det ultimata prestandatestet när det monteras på BMW M4 GT4 för Nürburgrings 24-timmarslopp.
– Naturfiber är en viktig del av innovativa lättviktslösningar inom motorsport, och vi ser fram emot att använda materialet i framtida BMW M-produktserier, säger Franciscus van Meel, vd för BMW M.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt